MegastadMexico-Stad

Straks lekker aan de Hema-worst in Mexico-Stad

null Beeld
Jan-Albert Hootsen

Er wordt in Mexico-Stad weleens gegrapt dat het niet mogelijk is om een dag in de hoofdstad door te brengen zonder ten minste een paar pesos te besteden aan een product of dienst van een bedrijf waar ’s lands rijkste man, Carlos Slim Helú, de eigenaar van is. Je belt met Telcel, eet in Sanborns, winkelt in Sears; het is inderdaad verdraaid moeilijk om Slim helemaal te ontlopen.

Voor Alicia, mijn vriendin, was het evenwel nieuw dat hetzelfde principe ook toe te passen is op Nederlandse producten. Die revelatie kreeg ze als eerste toen we vorige maand een reality-tv-programma zaten te kijken en in de aftiteling de naam ‘Endemol’ verscheen. Tot haar verbazing bleek een flink aantal van haar families favoriete programma’s op de Mexicaanse televisie, van Big Brother Mexico tot MasterChef Mexico, een Nederlands tintje te hebben.

Raketjes van Holand

Sindsdien maken we er een spelletje van om dagelijks in de gaten te houden hoeveel ‘Nederlandsige’ producten we wel niet in ons dagelijks leven hebben. Het blijken er veel.

Het begint al in de ochtend, vlak na het opstaan. Hoewel het hoofdkantoor van Unilever inmiddels niet meer in Nederland te vinden is, betekent dat natuurlijk niet dat de producten van het bedrijf daardoor in het geheel geen relatie meer met Nederland hebben; de Mexicaanse variant van ijsmerk Ola heet immers niet voor niets Holanda. Wij douchen met shampoo en zeep en wassen onze kleding met wasmiddel van Unilever-merken. De mole die we regelmatig klaarmaken in de keuken wordt aangemaakt met bouillon van Knorr.

Ook qua elektronica hebben we flink wat Nederlandse spullen in huis. Het setje ledlampen dat ik onlangs in de woonkamer installeerde, mijn nieuwe scheerapparaat en de elektrische tandenborstel die Alicia gebruikt, zijn allemaal van Philips. Toen ik een jaar of twee geleden een nieuw pak kocht, deed ik dat bij Suitsupply, niet wetende dat het een Nederlandse winkelketen is. En Alicia is een groot liefhebber van zoeken naar koopjes bij, jawel, C&A, een keten waarvan ze altijd dacht dat-ie Duits was.

Ten slotte maakt Alicia ook nog eens dagelijks gebruik van het Nederlandse WeTransfer om grote bestanden te sturen naar haar collega’s op de universiteit en maken we voor onze hotelreserveringen vooral gebruik van Booking.com. En ook al drinken we zelf geen alcohol, veelgedronken biermerken als Tecate, Dos Equis, Bohemia en Indio zijn eigendom van Heineken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Stroopwafels op het vliegveld

De Nederlandse aanwezigheid in Mexico, zeker in de welvarender deelstaten als Mexico-Stad, is dan ook aanzienlijk. Met ruim 10 miljard dollar tussen 2010 en 2020 behoort Nederland zelfs tot de tien grootste buitenlandse investeerders hier, overigens wel net achter België.

Desondanks hebben Mexicanen vaak geen benul van al die Nederlandse producten en diensten. Daar zou de komende tijd weleens verandering in kunnen komen, want de meest Nederlandse van alle Nederlandse winkelketens heeft de afgelopen tijd enkele filialen in Mexico-Stad geopend: Hema. Er is zelfs al een Hema-winkeltje in terminal 1 van de nationale luchthaven, waar typisch Nederlandse producten als stroopwafels en drop worden aangeprezen met de Nederlandse driekleur. In tegenstelling tot C&A zal niemand die vreemde, nieuwe winkel in Mexico voor Duits aanzien.

Uitdijende metropolen bieden een groeiend deel van de wereldbevolking onderdak. Hoe houden de mensen het daar leefbaar? Trouw-correspondenten doen wekelijks verslag uit hun eigen megastad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden