Koffers op Heathrow Airport in London. Personeelstekorten zorgen overal in Europa voor moeilijkheden bij de afhandeling van de passagiersstroom.

Vakantiereizen

Ook vliegvelden elders in Europa kampen met chaos en annuleringen

Koffers op Heathrow Airport in London. Personeelstekorten zorgen overal in Europa voor moeilijkheden bij de afhandeling van de passagiersstroom.Beeld Reuters

Vakantiegangers krijgen de komende maanden in heel Europa te maken met chaotische vliegvelden. Overal is personeelsgebrek.

Romana Abels

De kinderwagens liggen op Schiphol op grote stapels, maar in op het vliegveld Edinburgh is het niet veel beter Daar gaat inmiddels het verhaal dat je maar beter acht uur voor vertrek op het vliegveld kunt zijn – het liefst zonder bagage.

Net als in Nederland is iedere reiziger inmiddels voorbereid op het bericht dat de reis mogelijk niet doorgaat. Iedereen kent verhalen over mensen die vier dagen doen over 500 kilometer, gezinnen waarvan maar de helft op vakantie kan of hopeloos verdwenen bagage.

Want elders in Europa zijn de vliegvelden er bijna net zo aan toe als Schiphol. Zo ontdekten reizigers vanuit Edinburgh donderdag dat hun kwijtgeraakte bagage al weken lag opgestapeld in een loods, wachtend op personeel dat kon gaan uitzoeken welke koffer bij wie hoort. Op sociale media verschenen foto’s van enorme kofferbergen die veel weg hadden van een kinderwagenberg die afgelopen week op Schiphol werd aangetroffen.

In Dublin was het personeelsgebrek zó schrijnend geworden, dat de Ierse regering sinds woensdag het leger laat bijspringen – al lost dat nog niet alles op, want donderdagochtend nog werden drie vluchten van Air Lingus geschrapt.

Een bagage-afhandelaar op vliegveld Zaventem bij Brussel. Beeld BELGA
Een bagage-afhandelaar op vliegveld Zaventem bij Brussel.Beeld BELGA

Personeelsgebrek

Of je nou vanaf Londen, Parijs of Berlijn vliegt, overal is het een bende. Bagage blijft achter of komt op de verkeerde plek aan en niemand weet hoe het verder moet als mensen halverwege hun reis zijn gestrand.

De meeste problemen zijn veroorzaakt door personeelsgebrek. Tijdens de coronapandemie zijn veel medewerkers naar huis gestuurd. Die mensen hebben inmiddels ander werk gevonden. Wie nog wel op de vliegvelden werkt, is ontevreden over de lage lonen. Het vliegveld Charles de Gaulle in Parijs kwam afgelopen weekeinde in de problemen omdat het brandweerpersoneel het werk neergelegde. Ook kwam er een computerstoring bij, waardoor ook daar de bagage niet meer naar de juiste vlucht kon worden gedirigeerd. In Spanje, Portugal, België en Italië staakte het personeel van prijsvechter Ryanair.

Nadat de situatie vorige week op zijn ergst leek, vroeg de Scandinavische vliegmaatschappij Sas deze week faillissement aan.

Oplossingen zijn moeilijk. Nieuw personeel werven kost maanden, omdat luchthavenmedewerkers een uitgebreid antecedentenonderzoek moeten ondergaan. Dat vergt in de meest Europese landen zeker acht weken.

Drukte op vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs. Beeld AP
Drukte op vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs.Beeld AP

Situatie duurt nog zeker maanden

Ook in de VS gaan vluchten niet door. Daar werden in de afgelopen maand 21.000 vluchten geschrapt – 2,7 procent van het totaal. Op de feestdag 4 juli, als veel Amerikanen hun familie bezoeken, werden 12.000 vluchten verplaatst. Amerika kampt naast een tekort aan bagage-afhandelaars ook met een tekort aan piloten.

De verwachting is niet dat het snel opgelost is. Volgens de directeur van Lufthansa, Carsten Spohr, houdt deze situatie zeker nog deze zomer aan. Tegen persbureau Bloomberg zei hij dat de situatie pas tegen het einde van 2022 normaal zal zijn. Lufthansa gaat vanwege het tekort aan personeel deze zomer meer dan 3000 vluchten annuleren.

De Duitse regering heeft een regeling afgekondigd waardoor het mogelijk wordt om luchthavenpersoneel uit Turkije te halen om op Duitse vliegvelden te werken. Maar voordat die mensen er daadwerkelijk zijn, gaan er zeker nog twee maanden overheen.

Populariteit van vliegen neemt af

De website Radarbox maakte een top-10 van vliegvelden waar de afgelopen tijd de meeste vluchten werden geschrapt. Schiphol voert die lijst aan, met 14.200 vluchten tussen april en juni. Daaronder volgen Frankfurt en Londen Heathrow met ieder ruim 8000 vluchten. Op de lijst prijken verder Londen Gatwick, München, Oslo, Parijs, Milaan en Düsseldorf.

De luchtvaartbranche ziet de ontwikkeling met lede ogen aan. Na de zware coronatijd leken mensen deze zomer weer te gaan vliegen, maar de populariteit van luchtvervoer neemt door de wanorde snel af. Goedkoop is het ook al niet meer: de hoge brandstofprijs zorgt ervoor dat vliegtickets snel duurder worden.

Lees ook:

Waarom het onontkoombaar is dat Schiphol zal krimpen

Twee juridische obstakels leiden onvermijdelijk tot de conclusie: Schiphol moet krimpen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden