Suezkanaal

Nu schepen weer door het Suezkanaal kunnen, wacht de Rotterdamse haven een roerige tijd. Alweer

Schepen wachten bij de ingang van het Suezkanaal op het vlot trekken van het gestrande containerschip Ever Given. Een deel van die wachtende schepen zet inmiddels koers naar de haven van Rotterdam.  Beeld Getty Images
Schepen wachten bij de ingang van het Suezkanaal op het vlot trekken van het gestrande containerschip Ever Given. Een deel van die wachtende schepen zet inmiddels koers naar de haven van Rotterdam.Beeld Getty Images

Over een week komen in Rotterdam de eerste schepen aan die vertraging opliepen in het Suezkanaal. De haven krijgt het druk.

Ze stomen op. Zo’n zestig schepen die tot maandagmiddag in de Rode Zee, de Golf van Suez en het Suezkanaal dobberden, omdat het containerschip Ever Given de doorvaart blokkeerde, zijn nu op weg naar Rotterdam. Van die zestig schepen staan er 56 vol met containers.

Of ze allemaal komen, is nog niet zeker: het kan zijn dat reders besluiten hun routes aan te passen en eerst naar een andere haven te varen of om Rotterdam te mijden. Ze ­komen ook niet allemaal tegelijk. Zes schepen die in de Rode Zee lagen, varen al richting Kaap de Goede Hoop. De overige ­komen, zo meldt het Rotterdamse ­Havenbedrijf, in groepjes aan, met een tussenpauze van 12 tot 15 uur.

Extreme piekbelasting wordt zo voorkomen, maar druk wordt het zeker in de haven die normaliter 80 zeeschepen per dag verwelkomt. Gemiddeld zijn zeven daarvan door het ­Suezkanaal komen varen. En dat terwijl de haven toch al overvoerd is door alle verstoringen in het internationale goederenvervoer, die het gevolg zijn van de coronacrisis, lockdowns en andere beperkingen. Wereldwijd vaart slechts dertig tot vijftig procent van de containerschepen op schema.

Vertragingen zijn onvermijdelijk

Vertragingen zijn over een week onvermijdelijk. Rotterdam mag een forse haven hebben, zo’n toestroom van schepen en goederen is niet in een paar dagen verwerkt. De normale toestroom van schepen uit de VS, ­Latijns-Amerika en andere gebieden moet immers ook nog worden afgehandeld. Die afhandeling is overigens geen zaak van de haven, maar van ­private partijen.

Het kost, zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf, twee tot drie dagen om een groot containerschip van al zijn containers te ontdoen. Lost zo’n schip een deel van zijn lading, vijftienhonderd containers bijvoorbeeld, dan duurt het minder lang en kan het schip eerder vertrekken, op weg naar de volgende haven. Rotterdam heeft vijf diepzeeterminals, waar in totaal acht tot tien container­schepen hun lading kwijt kunnen. Is er geen plek, dan moeten de schepen buitengaats wachten.

Inmiddels probeert de haven wel de vertragingen te beperken. “Meer handjes erbij”, zegt de woordvoerder. Er is overleg gaande met reders. Hun wordt gevraagd of het echt nodig is dat zij hun lading snel willen verschepen. Als hun lading niet meegaat, kan een schip immers eerder weg. Gesprekken zijn er ook met eigenaren van opslagplaatsen. Kunnen zij containers tijdelijk stallen, de terminals ontlasten en verdere opstoppingen voorkomen? Contacten zijn er ook met de binnenvaart en met de spoor- en wegvervoerders, die zorgen voor de doorvoer van containers.

Het Havenbedrijf rekent er min of meer op dat de betrokken partijen niet moeilijk zullen doen. “Iedereen wil zijn klanten zo snel mogelijk ­bedienen”, zegt de woordvoerder, die erop wijst dat de haven de laatste tijd wel vaker aparte omstandigheden meemaakt: de coronacrisis zorgt al maanden voor de nodige hoofd­brekens. De brexit deed dat ook.

Het schip is los, maar de lading is nog lang niet in Rotterdam: ‘Misschien blijft het schip er aan de ketting liggen’

De Ever Given is eindelijk los. Maar wat gebeurt er met de achttien containers van het logistieke bedrijf Nedcargo die aan boord zijn van het containerschip dat bijna een week vastzat in het Suezkanaal? Vijf vragen aan Roderick de la Houssaye, bestuursvoorzitter van Nedcargo.

“Onze klanten begrijpen dat we hier niets aan kunnen doen. Zij zullen hun schade niet op ons verhalen. Maar de hele kwestie bezorgt ons een hoop extra werk. We moeten onze klanten op de hoogte houden. We moeten nagaan waar de spullen zijn. We moeten boekingen aanpassen: van binnenvaartschepen en van trucks die de lading in Rotterdam gaan ophalen. Al met al zijn we met deze lading zeker twee keer zo veel tijd kwijt als normaal, nog los van de vertraging.”

Lees ook:

De kans is groot dat je langer moet wachten op je spullen; het containervervoer is behoorlijk verstoord

Een containerschip blokkeert het Suezkanaal. En dat terwijl het containervervoer over zee toch al flink in de war is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden