Lange rijen

Niet alleen op Schiphol, wereldwijd kampen vliegvelden met personeelstekorten

Passengers queue at check-in desks at Malaga-Costa del Sol Airport, in Malaga, Spain June 4, 2022. REUTERS/Jon Nazca Beeld REUTERS
Passengers queue at check-in desks at Malaga-Costa del Sol Airport, in Malaga, Spain June 4, 2022. REUTERS/Jon NazcaBeeld REUTERS

Op Schiphol, maar ook in Vancouver, Sidney en Madrid staan mensen in de rij op het vliegveld. Personeelstekorten zijn niet alleen in Nederland een probleem.

Gijs Moes

Voor de reizigers op Schiphol die uren in de rij staan, áls hun vlucht al vertrekt, moet het een schrale troost zijn. Maar toch: veel andere vliegvelden, wereldwijd, kampen ook met grote personeelstekorten en dus met lange wachtrijen. Initiatieven om meer mensen aan te trekken moeten die problemen oplossen.

Van Madrid tot Sydney en van Vancouver tot Brussel, over de hele wereld staan reizigers langdurig in de rij voor ze kunnen inchecken en voor ze door de beveiliging heen kunnen. De Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia klaagde maandag dat door die problemen al 15.000 passagiers sinds 1 maart hun vlucht hebben gemist op vliegveld Barajas bij Madrid.

500 extra mensen in Madrid

Niks van waar, reageerde het Spaanse ministerie van binnenlandse zaken. In de afgelopen maanden is er geen enkele klacht binnengekomen over een gemiste vlucht, volgens het ministerie. Hoe het ook zit, de directie van Barajas erkent het probleem en werkt aan een oplossing. Er moeten 500 mensen extra komen werken op het vliegveld, een versterking van het huidige aantal werknemers met ruim 40 procent.

Bovendien moet er in Madrid een aparte rij komen voor Britse toeristen. Zij houden nu de boel op, omdat ze in grote aantallen reizen en ze daarbij door de paspoortcontrole moeten nu hun land niet meer tot de Europese Unie behoort. Madrid is niet de enige luchthaven in Spanje waar het de laatste tijd bijzonder druk was, ook in Mallorca, Malaga en Alicante waren er opstoppingen.

Ook in Groot-Brittannië zelf kampen veel vliegvelden de laatste tijd met grote problemen. In Manchester, Edinburgh, Bristol en Leeds waren chaotische taferelen te zien, met reizigers die urenlang moesten wachten. Op de vliegvelden bij Londen was het ook druk, maar daar vielen de rijen nog mee vergeleken met andere plaatsen.

Directie door het stof

In Dublin, waar eind vorige maand meer dan duizend passagiers hun vlucht misten, ging de directie diep door het stof. Dalton Philips, ceo van de Dublin Airport Authority, wees direct aan waar het fout was gegaan: bij het inschatten van de gevolgen op termijn van de coronapandemie voor de luchtvaart. “We dachten dat we in 2020 toe zouden kunnen met 70 procent van ons personeel van voor corona. We zaten fout, totaal fout.” Want de reisbranche trok veel sneller weer aan dan voorzien.

Buiten Europa waren er de laatste tijd problemen in Canada en Australië. In dat laatste land kunnen de directies van vliegvelden wat verder vooruit kijken, want de zomer begint er pas over een half jaar. In Sydney wordt daarom binnenkort een banenmarkt georganiseerd, die voldoende nieuw personeel moet opleveren.

Lees ook:

Met minder vluchten hoopt overvol Schiphol een infarct te voorkomen

Schiphol heeft een actieplan gepresenteerd om in de zomerperiode grote drukte op de luchthaven tegen te gaan. Vanwege de huidige drukte zet KLM al tijdelijk een rem op de verkoop van tickets.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden