Suezkanaal

Nederlandse boten gaven het laatste zetje in het Suezkanaal; blijdschap alom bij de bemanning

De Ever Given met de sleepboten die het schip uit de oever van het Suezkanaal hebben bevrijd.  Beeld Via Reuters
De Ever Given met de sleepboten die het schip uit de oever van het Suezkanaal hebben bevrijd.Beeld Via Reuters

Het containerschip Ever Given vaart weer. Maar het kan nog wel een tijd duren voor de file bij het Suezkanaal is weggewerkt.

Na bijna een week waarin de hele wereld meekeek hoe de gestrande Ever Given maar niet loskwam, is het uiteindelijk met Nederlandse hulp gelukt: het grote schip is losgetrokken en de doorgang van het Suezkanaal is weer vrij. Rest nog een logistiek huzarenstukje om de bijna 400 schepen die nu liggen te wachten, door het kanaal te dirigeren en zonder verder oponthoud op hun plaatsen van bestemming te krijgen.

Blijdschap alom bij de bemanning van de sleepboten die juichend in video’s te zien zijn en al toeterend met de Ever Given meevaren. De economische ader waar ruim 10 procent van wereldwijde handel doorheen vaart, is weer open. Geholpen door de piek van de vloed en een vloot aan sleepboten werd deze poging eindelijk succesvol.

Zondagavond en maandagochtend kwamen de Nederlandse sleepboten aan die het laatste zetje gaven om het 220.000 ton wegende megaschip van zijn plek te krijgen. De dagen ervoor werd een grote hoeveelheid zand en modder waar de boeg in vastzat, weggezogen. De boot, die onder Panamese vlag onderweg was naar Rotterdam, zal eerst nog technisch worden geïnspecteerd om te kijken of hij door kan varen. Het gevreesde scenario van het afladen van de 20.000 containers in de woestijn, wordt zo vermeden.

Middelpunt van het wereldnieuws

Na dagenlang het middelpunt van het wereldnieuws te zijn geweest, hebben de boeren in Manshiyet Rugoela sinds maandagmiddag hun uitzicht weer terug. Hoewel het gewone leven doorging en de boeren hun land bewerkten, was maandag nog duidelijk te merken dat de Suezblokkade het leven bepaalde door de aanwezigheid van een grote politiemacht. Die kwam steeds achter journalisten aan om hen weg te sturen, maar niet meer met zoveel bombarie als de dag ervoor.

Op het moment dat de Ever Given in beweging kwam, lieten de boeren het werk even liggen om te aanschouwen hoe het reusachtige bouwwerk van containers na zes dagen langzaamaan in beweging kwam en werd weggeleid.

Ook president Sisi van Egypte zal opgelucht ademhalen: de tolinkomsten van het Suezkanaal, waar ruim vijftig schepen per dag doorheen gaan, zijn zeker in deze tijd van de corona-pandemie harder nodig dan ooit. In het lokale nieuws was er nauwelijks aandacht voor het vastgelopen schip; enkele dagen geleden prijkte op de voorpagina van de grote Egyptische krant Al-Masri Al-Youm al het nieuws dat het schip was losgemaakt. De Suez Kanaal Autoriteit plaatste op Facebook berichten dat de Nederlandse deskundigen blij waren met alle inzet die Egypte al had geleverd.

Data-analyse bedrijf Refinitiv heeft berekend dat het tot tien dagen kan duren voordat de file aan schepen zal zijn weggewerkt.

Lees ook:
Hopelijk blijft de Ever Given het lot van de Gele Vloot in het Suezkanaal bespaard

Het vrachtschip de Indian Trader voer op 2 januari 1952 op het Suezkanaal, toen het roer brak. De boot botste met tien mijl per uur tegen de oever en beschadigde de kade flink.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden