ReportageLos Angeles

Los Angeles heeft het terras ontdekt.‘De beer is los, mensen willen buiten zijn’

Nieuwe terrassen op de parkeerstrook langs de Culver Boulevard in Culver City, Los Angeles. Beeld Mari Meyer
Nieuwe terrassen op de parkeerstrook langs de Culver Boulevard in Culver City, Los Angeles.Beeld Mari Meyer

In autostad Los Angeles rijden mensen naar een restaurant om daar binnen te eten. Maar door de coronapandemie ontstaat er een terrasjescultuur.

Onder een parasol in de gemeente Culver City eten Maya Zapata en haar vriendin Laura Zwicker een afhaalmaaltijd van een van de restaurants schuin tegenover hun tafeltje. Tot een half jaar geleden was dit een parkeerstrook langs de drukke Culver Boulevard, nu ligt er felgroen nepgras. Om deze zitplaatsen mogelijk te maken, gaat het verkeer in deze straat nog maar een richting op.

De zon schijnt er het hele jaar door uitbundig, maar toch kwam de terrasjescultuur in Los Angeles nooit van de grond. Tot nu, want de pandemie zorgt voor een nieuwe waardering van de buitenruimte in Californië. Stoepen en parkeerstroken worden omgetoverd.

“Ik wil niet meer binnen eten. Waarom zou ik?”, zegt Zapata, die om de hoek woont. “We willen de lokale restaurants steunen.” Ze wijst naar een Mexicaans restaurant op de hoek. “Daar kwam ik graag, maar het is nu dicht.” Tussendoor neemt ze een hap. “Gelukkig hebben we een nieuwe favoriet.”

Pessimistischer

Bij een Jamaicaans restaurant verderop speelt een bandje soulklassiekers. Voorbijgangers blijven staan om te luisteren. De stemming was hier vorig jaar veel pessimistischer, vertelt manager Annette Gonzalez van het nabijgelegen Café Vida. Hoewel het restaurant nog wel afhaalmaaltijden leverde, draaide het flink verlies.

Nu heeft Café Vida, net als de andere horecagelegenheden aan deze kant van de straat, de ruimte voor het restaurant volgestouwd met tafeltjes. Alleen de parkeermeter herinnert er nog aan dat het achterste deel van het terras ooit een andere bestemming had. Dankzij de royale zitgelegenheid draait de tent weer goed. “Voor ons is dit fantastisch. We hadden vroeger vijftig gasten binnen, nu kunnen we hetzelfde aantal buiten bedienen.”

Tijdelijke terrassen op een parkeerstrook in Culver City. De parkeermeters zijn blijven staan want in september wordt de strook weer teruggegeven aan het woon-werkverkeer.  Beeld Mari Meyer
Tijdelijke terrassen op een parkeerstrook in Culver City. De parkeermeters zijn blijven staan want in september wordt de strook weer teruggegeven aan het woon-werkverkeer.Beeld Mari Meyer

Zelfs op hete zomerdagen hechten mensen meer aan de vrijheid van de buitenlucht dan aan het comfort van airconditioning, ziet ook de Nederlandse ingenieur en landschapsarchitect Patricia Bijvoet. Na zeven jaar in Los Angeles fietst ze nog altijd zo veel mogelijk, maar ze is een uitzondering. “Mensen hier zagen de stad toch vooral als iets waar je met je auto doorheen rijdt, op weg naar je bestemming. Zo jammer vond ik dat altijd, dat een plek met zo’n heerlijk klimaat de buitenruimte niet presenteert als iets fijns om van te genieten.”

Stukken straat afgesloten

Volgens Bijvoet bouwt de huidige explosie van terrasjes voort op stadsinitiatieven die al voor de pandemie in gang werden gezet, zoals het toevoegen van fietspaden en bredere stoepen met bomen. Op die ontwikkelingen wordt nu ingehaakt, vertelt ze enthousiast. “Er worden zelfs stukken straat voor auto’s afgesloten.”

Ook Culver City heeft in Main Street, om de hoek bij Cafe Vida, zo’n met verkeersblokkades begrensde voetgangerszone. Twee meisjes rijden er langzaam rondjes op hun fiets, langs een Italiaans restaurant waar lege tafeltjes op het asfalt staan te wachten tot mensen er aanschuiven voor het avondeten.

Winkeleigenaar George, die al 22 jaar antiekhandel Church Hill op Main Street bestiert, ziet het met lede ogen aan. Zo enthousiast als de restaurants zijn over de uitzonderingen die door de gemeente voor hun terrassen worden gemaakt, zo gepikeerd is George over het gebrek aan verkeer.

De antiekzaak lijdt volgens de eigenaar verlies omdat de terrassen de straat overnemen. Toen er nog auto’s voorbij reden, in twee richtingen, zag iedereen de winkel. Maar nu rijden alleen nog maaltijdbezorgers af en aan. Mensen die komen eten, kunnen dat volgens George best binnen doen. De pandemie is immers voorbij.

Hinder voor werkverkeer

Sceptici krijgen in september in ieder geval gedeeltelijk hun zin. De gemeenteraad in Culver City besloot vorige week om de parkeerstrook die nu wordt gebruikt door de restaurants weer open te stellen voor auto’s. Er komt een test met verkeer in beide richtingen, om tegemoet te komen aan lokale bedrijven zoals Amazon, die menen dat werkverkeer hinder ondervindt van gedwongen omrijden.

Volgende maand wordt de strook weer teruggegeven aan het woon-werkverkeer, na bezwaren van lokale bedrijven. Restaurants mogen wel de hele stoep blijven gebruiken. Beeld Mari Meyer
Volgende maand wordt de strook weer teruggegeven aan het woon-werkverkeer, na bezwaren van lokale bedrijven. Restaurants mogen wel de hele stoep blijven gebruiken.Beeld Mari Meyer

Wel mogen restaurants de hele stoep blijven gebruiken, aldus de gemeenteraad. Toch rolt Inwoner Maya Zapata met haar ogen zodra ze hoort dat het terras waar ze nu zit, er over twee weken niet meer zal zijn. “Kijk nou hoe leuk het hier is. De terrassen hebben de hele buurt veranderd. Ik vind het echt zonde.” Maar Bijvoet blijft de toekomst van Los Angeles als terrasjesstad zonnig inzien. “Men sprak in het begin van de pandemie eerst af in parken en nu zijn daar terrassen bijgekomen. Deze verandering zet door.”

De volgende stap voor gemeentes als Culver City is investeren in meer schaduw en het terugdringen van de maximumsnelheid, meent Bijvoet, zodat op de stoep eten en drinken nog rustiger en comfortabeler wordt. “De beer is los, mensen hebben echt ontdekt hoe leuk het is om buiten te zijn.”

Lees ook:

‘Als we hier een fietsbare stad kunnen creëren, kan het overal’

Los Angeles, autohoofdstad van de wereld, wil dat haar inwoners het blik laten staan en gaan fietsen. Daarom wordt er 2.500 kilometer fietspad aangelegd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden