BTSMuzikale hamburgers

Koreaanse boyband zorgt voor chaos bij Indonesische McDonald’s

Chaos in een McDonald's in het Indonesische Bogor op 9 juni 2021. Beeld AFP
Chaos in een McDonald's in het Indonesische Bogor op 9 juni 2021.Beeld AFP

Een speciale K-pop-actie leidde bij de Indonesische filialen van McDonald’s tot grote chaos.

Koreaanse popmuziek en McDonald’s hamburgers, in Indonesië bleek deze combinatie deze week een recept voor bizarre taferelen. Om niet te zeggen: voor complete chaos. De Amerikaanse hamburgergigant organiseerde een speciale actie voor zijn klanten in Indonesië door een menu aan te bieden dat speciaal werd samengesteld door de Koreaanse boyband BTS.

Om te begrijpen hoe populair het zevenkoppige K-pop-fenomeen in Indonesië en de rest van Azië is, volstaat één statistiek: vorige maand brak BTS het eigen wereldrecord doordat de nieuwe muziekvideo binnen 24 uur meer dan 113 miljoen keer werd bekeken op YouTube.

Giet die populariteit in een speciaal McDonald’s-menu en je hebt een stormloop als gevolg. Volgens lokale media moesten sommige bezorgers meer dan twee uur buiten wachten voordat ze een bestelling konden ophalen. Uiteindelijk nam de drukte zelfs zulke absurde proporties aan dat diverse restaurants op last van de overheid moesten sluiten uit angst voor grootschalige corona-uitbraken. In Jakarta alleen al sloten 32 filialen hun deuren.

Lees ook:

Wat is er aan de hand in de wereld van de K-pop?

Het Zuid-Koreaanse K-pop ligt onder een vergrootglas. Deze week overleed de derde jonge ster in twee maanden. De Zuid-Koreaanse muziekindustrie is hard. Maar de recente tragische sterfgevallen wijzen op een breder maatschappelijk probleem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden