ToerismeKenia

Keniaanse rel over promotierol Naomi Campbell

In 2019 stond Naomi Campbell nog op de catwalk van Fashion For Relief tijdens de Londense modeweek. Beeld Brunopress
In 2019 stond Naomi Campbell nog op de catwalk van Fashion For Relief tijdens de Londense modeweek.Beeld Brunopress

Het vroegere Britse topmodel Naomi Campbell (50) krijgt de eer om ambassadrice te zijn van het Magical Kenya-merk, dat toerisme promoot voor het Afrikaanse land. Of is het een eer voor Kenia dat Campbell ja zei? Of is het een aanfluiting dat er geen Keniaanse beroemdheid is gevraagd?

In ieder geval gaan de Kenianen rollebollend met elkaar over sociale media na deze benoeming. De minister van toerisme, Najib Balala was juist zo trots. Glimmend stond hij met haar op een selfie. Haar roem straalde nu ook op hem af.

Campbell heeft miljoenen volgers op Facebook, Instagram en Twitter. Elk bericht van haar over de schoonheid van de natuur, de prachtige tropische stranden en de wilde beesten, moet veel buitenlanders naar Kenia trekken, zo meende Balala. Want Covid-19 hakte er in. Toerisme viel in de eerste tien maanden van vorig jaar terug met maar liefst 72 procent.

Campbell vierde al drie keer vakantie in het Oost-Afrikaanse land. Ze verblijft al sinds december in het exclusieve superluxe miljonairsresort in Malindi aan de kust. Dus ze is een beetje een ervaringsdeskundige.

Maar toch, op Twitter ontstond er een felle discussie. Waarom was er een buitenlander gevraagd voor deze job? De Keniaanse filmactrice Lupita Nyong’o, die voor haar rol in 12 Years a Slave een Oscar won, was een veel betere kandidaat. “Maar als een Keniaan beroemd wordt, mijden we die persoon als corona”, zo klonk de kritiek. Toch kan de minister tevreden zijn. De rel rond de benoeming van Campbell trekt veel publiciteit.

Lees ook:

Fijn voor de leeuwen maar een ramp voor de Kenianen.

Van de ene op de andere dag kwam er geen toerist meer naar Kenia. Dat terwijl de sector rekende op een recordjaar. Trouw sprak met Kenianen over de vraag wat deze ongekende crisis betekent voor hen. ‘We hebben de laatste dertig jaar veel meegemaakt, maar nooit is het zo desastreus geweest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden