Rondje EuropaGriekenland

In Athene is alleen de liefhebber van cannabis blij met de nieuwe wandelpromenades

Een leeg Omonia-plein in de Griekse hoofdstad Athene. Een week geleden stelde premier Mitsotakis een avondklok in in steden als Athene, Thessaloniki en andere regio’s, om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.Beeld AFP

Geen stinkende auto's meer, in plaats daarvan weelderig groen en brede trottoirs waar je op een bankje van de fraaie gebouwen kunt genieten. Wie het rommelige centrum van Athene kent, klinkt een grote voetgangerszone die de historische delen van de Griekse hoofdstad met elkaar verbindt als muziek in de oren. Sinds juni ligt die er deels, maar de uitvoering van het ambitieuze project is zo slecht dat het alweer stopgezet is.

De burgemeester van Athene kwam vorig jaar woorden te kort om De Grote Wandeling aan te prijzen. “De mooiste wandeling van Europa”, zo noemde Kostas Bakogiannis het idee ambitieus. Bijna zeven kilometer aan voetgangersgebied moest erbij komen. Toen het vanwege de corona-epidemie sowieso minder druk werd op straat, greep Bakogiannis zijn kans. In juni werden rijbanen afgesloten voor het verkeer, en verrezen er bankjes, palmbomen en plantenbakken. De vernieuwde fontein op het centrale Omonia-plein werd aangekleed met een grasveld.

Grote chaos

Maar vanaf de eerste dag regende het kritiek, en was er zelfs woede. Om te beginnen van automobilisten en gebruikers van de bus. Een van de belangrijkste verkeersaders van de stad was in één klap drie van zijn zes rijbanen kwijt, zonder dat er een alternatief was. Gevolg: files in de hele binnenstad, en ver daarbuiten. Scheldende automobilisten doopten De Grote Wandeling al snel om in De Grote Verkeerschaos. Maar ook bitter weinig potentiële wandelaars waren te spreken over de zones. Het asfalt van de voormalige rijbanen was overgeschilderd in felle, onaantrekkelijke kleuren.

Bovendien lagen de routes veelal in de brandende zon. Wie het desondanks toch kon uithouden op de bankjes, hapte uitlaatgassen en keek voornamelijk uit op gefrustreerde, stilstaande automobilisten die stil stonden, samengeperst op de overgebleven rijbanen. Ongeloof was er ook over het prijskaartje van de plantenbakken: die kostten maar liefst 550 euro per stuk - meer dan wat menig Griek per maand verdient. Bakogiannis verdedigde zich door erop te wijzen dat er duurder materiaal nodig was om de bakken vrij van graffiti te houden.

Activisten planten wiet

Ruim drie maanden later kan de balans worden opgemaakt. De kleuren van het wegdek zijn versleten, en het gazon rond de fontein is geel en verdord (volgens de burgemeester door toedoen van een mysterieuze rups). Maar vooral: vrijwel niemand maakt gebruik van het voetgangersgebied. “De Grote Wandeling is deels gelukt en deels niet”, gaf Bakogiannis halfslachtig toe. Het zal grotendeels weer worden ontmanteld. Kosten tot nu toe: 1,8 miljoen euro. 

Maar er is een groep Atheners die het project wél een vruchtbare investering vindt. Het “Activistenknooppunt voor een liberale samenleving” begroef wietzaden in de plantenbakken, naar eigen zeggen om het centrum te verfraaien. Overal staan de frisgroene plantjes nu in bloei. In een verklaring bedanken de activisten de plantsoendienst en de gemeente. "Omdat ze ons initiatief hebben omarmd en de cannabis elke avond water geven.”

Lees ook:

Over autovrij heeft niemand het meer in Oslo

Met de gisteren gepresenteerde plannen om benzineauto’s per 2030 te weren uit Amsterdam wil Amsterdam voorloper worden met het verbannen van vervuilende auto uit de binnenstad. Oslo had soortgelijke plannen, maar de Noren kwamen erachter dat het niet zo eenvoudig was om de binnenstad autovrij te maken. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden