Sanctie

Het EU-luchtruim gaat vanaf vrijdagavond dicht voor Wit-Russische vliegtuigen

Een toestel van de Wit-Russische maatschappij Belavia landt op het vliegveld van Vilnius, in Litouwen. 
 Beeld AP
Een toestel van de Wit-Russische maatschappij Belavia landt op het vliegveld van Vilnius, in Litouwen.Beeld AP

Vliegtuigen van Wit-Russische maatschappijen zijn vanaf vrijdagavond (middernacht) niet meer welkom in het gehele luchtruim en alle luchthavens van de Europese Unie.

De 27 EU-ambassadeurs hebben in Brussel unaniem ingestemd met een sluiting van het luchtruim voor vluchten met toestellen van Wit-Russische maatschappijen. Over deze sanctie hadden regeringsleiders al op hun top van 24 mei een akkoord bereikt

De strafmaatregel volgt op de arrestatie op 23 mei van dissident en journalist Roman Protasevitsj en zijn vriendin Sofia Sapega. Hun Ryanair-vlucht met bestemming Vilnius werd in het Wit-Russische luchtruim onderschept door een straaljager en naar Minsk gedwongen.

De EU-sanctie treft vooral luchtvaartmaatschappij Belavia, eigendom van de staat. Die onderhoudt lijndiensten naar ongeveer twintig steden in de EU, waaronder Amsterdam. Het is nu aan de lidstaten om erop toe te zien dat hun luchtruim daadwerkelijk vrij is van Wit-Russische toestellen.

Ook economische sancties

Andersom is het wettelijk niet mogelijk om Europese maatschappijen te verbieden over Wit-Rusland te vliegen, maar de regeringsleiders hebben daartoe wel een dringende oproep gedaan. De KLM gaf vorige week uiteindelijk gehoor aan dat verzoek van premier Rutte.

Op de Europese top viel ook een besluit over economische sancties tegen Minsk. Die vergen echter meer voorbereidingstijd. Concrete stappen worden later deze maand verwacht.

Vorig jaar al werden de EU-sancties tegen Wit-Rusland opgevoerd, na de frauduleuze verkiezingen waarin president Loekasjenko (aan de macht sinds 1994) de zege claimde en protesten daartegen gewelddadig liet neerslaan.

Luchtvaartbranche spreekt van ‘politisering luchtvaartveiligheid’

De internationale luchtvaartbrancheorganisatie IATA hekelt de nieuwe Europese veiligheidsrichtlijn om vliegtuigen niet meer door het Wit-Russische luchtruim te laten vliegen. Volgens de organisatie dienen politiek en luchtvaart gescheiden te blijven. Daarom was IATA onlangs ook fel tegenstander van de gedwongen landing van een Ryanair-toestel in Wit-Rusland, waarbij een dissident en diens vriendin werden opgepakt.

“Veiligheid in de luchtvaart mag nooit gepolitiseerd worden”, stelt IATA-topman Willie Walsh in een verklaring. Dat geldt volgens hem niet alleen voor het incident met het Ryanair-toestel. Het verbieden van Europese vliegtuigen om door Wit-Rusland te vliegen is volgens hem ‘ook een politisering van de luchtvaartveiligheid’. Walsh vindt dat de Europese luchtvaartautoriteit EASA de deze week uitgevaardigde richtlijn, die feitelijk zou neerkomen op een verbod, moet intrekken. (ANP)

Lees ook:
Vluchten kan niet meer. De arrestatie van de Wit-Russische journalist Protasevitsj past in een patroon

In toenemende mate proberen regimes dissidenten buiten de eigen landsgrenzen het zwijgen op te leggen via intimidatie, vervolging en zelfs moord.

‘Luchtpiraterij’ Minsk zet EU-leiders op scherp

De Europese top kwam vorige maand onverwachts in het teken te staan van de gedwongen landing van een Ryanair-toestel om een Wit-Russische activist te arresteren. De KLM mijdt het Wit-Russisch luchtruim.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden