Pakketbezorger

Groen en efficiënt: Poolse pakketbezorger InPost pakt het anders aan

Kluisjes van de Poolse pakketbezorger InPost, het bedrijf kondigde woensdag aan naar de beurs in Amsterdam te gaan.

De Poolse pakketbezorger InPost kondigde woensdag aan naar de beurs in Amsterdam te gaan. Het bedrijf pakt de zaken wat anders aan dan andere vervoerders. InPost bezorgt alleen naar kluisjesmachines die het bedrijf zelf ontwikkelt. Daarmee kan het naar eigen zeggen efficiënter opereren, maar ook groener dan de concurrentie. “Wij zorgen voor minder pakketbusjes die door de straten rijden. Dat betekent minder CO2-uitstoot, minder geluidsoverlast, minder drukte op de weg”, somt topman Rafal Brzoska op.

InPost heeft in Polen een heel netwerk van zogeheten Automated Parcel Machines (APM). Dat zijn een soort kluisjes waar pakketjes afgeleverd kunnen worden, die mensen vervolgens ophalen. Die kluisjes staan veelal bij supermarkten, tankstations, leegstaande winkelpanden, openbaarvervoerhubs en parkeerplaatsen. Door Polen staan meer dan 10.000 machines met tot ruim honderd kluisjes. De kluisjes zijn in eigen land zo populair dat ze een vliegwielwerking hebben, stelt Brzoska. “We zien dat klanten meer kopen bij winkels die van onze bezorgoptie gebruik maken.” 

Concurrentiestrijd

Het bedrijf heeft in het Verenigd Koninkrijk ook al 1100 kluisjesapparaten staan in de regio’s Londen, Manchester en Birmingham. Daar moeten er dit jaar zo’n tweeduizend bijkomen. In Italië staan inmiddels 350 APM’s in de vijf grootste steden en de Polen willen ook in Frankrijk en Spanje de markt betreden. Daarmee zijn de grootste Europese markten afgedekt, met uitzondering van Duitsland. Daar bouwt DHL al een netwerk van kluisjesautomaten en InPost wil niet te veel tijd en energie kwijt zijn aan een concurrentiestrijd, maar richt zich dan liever op wat nieuwere markten, geeft Brzoska aan.

De stap naar kleinere markten als Nederland of België zit nog niet in de planning, zegt Brzoska. Maar als Nederlandse vastgoedeigenaren of andere winkelbedrijven de Poolse pakketbezorger benaderen voor een samenwerking, dan zal Brzoska zeker luisteren. (ANP)

Lees ook:

Cao van PostNL, Herna Verhagen: Corona heeft het webwinkelen versneld

PostNL heeft het ongekend druk tijdens de coronacrisis. Topvrouw Herna Verhagen: “Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden