Privacy

Google stopt volgend jaar met persoonlijke advertenties

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Nooit meer advertenties van de schoenen die je al gekocht hebt op je scherm, geen reclame van politieke partijen waarvan Google denkt dat je ze leuk vindt. Techreus Google heeft beloofd te stoppen met ‘persoonlijke advertenties’ op zijn bijzonder populaire browser Chrome.

Die persoonlijke reclames krijgt een gebruiker omdat Chrome zogenoemde cookies gebruikt die het surfgedrag van iemand blijven volgen. Cookies zijn kleine stukjes computerprogrammatuur die kunnen onthouden wat iemand bij een eerder bezoek aan een webwinkel in zijn boodschappenmandje liet zitten of die een gebruiker ingelogd houden. Ze kunnen ook onthouden dat iemand zocht naar ‘regenjas maat extra small’ en die informatie gebruiken zodat een adverteerder naar die gebruiker speciaal op die vraag afgestemde advertenties kan afvuren.

Digitaal voetspoor

Google stopt ermee omdat andere browsers, zoals Firefox en Safari, er ook al mee gestopt zijn. Het gebruik van volg-cookies werd de afgelopen tijd al steeds meer omstreden. Consumenten worden zich er steeds meer van bewust dat ze al websurfend een digitaal voetspoor achterlaten waarmee commerciële partijen aan de haal kunnen gaan.

Omdat ze de privacy van hun burgers willen beschermen, probeerden politici de techbedrijven te remmen in hun volgwoede en werden consumenten gewaarschuwd als er volgprogrammaatjes op hun computer werden gezet.

Nieuwe plannen

De politici lijken nu een grote slag te hebben binnengehaald. Of het een genadeslag is, is echter de vraag. Deskundigen stellen dat het uitschakelen van cookies niet genoeg is om het voetspoor te laten verdwijnen. De industrie zou al lang weer nieuwe plannen hebben gemaakt waarmee het mogelijk wordt om persoonlijke gegevens te gebruiken.

Toch zegt Google dat het niet van plan is om ‘andere manieren te bouwen of te gebruiken waarmee iemands webgebruik kan worden gevolgd’. In plaats daarvan willen ze advertenties naar grotere groepen mensen sturen, die min of meer op elkaar lijken. David Temkin, die bij Google directeur is van ‘privacy en vertrouwen’, verklaarde gisteren dat mensen zich te veel bespied voelen bij het websurfen. “Het zou niet zo moeten zijn dat mensen overal op het web worden gevolgd alleen om relevante advertenties te krijgen”, schreef hij berouwvol.

De cookies zullen overigens pas in 2022 verdwijnen.

Lees ook:

Waarom Google dreigt te stoppen in Australië - en Europa best eens zou kunnen volgen

Big tech moet uitgevers betalen voor het linken naar nieuws, zegt Australië. Google vindt het onzin en trekt nog liever de stekker eruit. Ondertussen speelt hetzelfde vraagstuk in Nederland en de rest van Europa.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden