Online recensie

Google moet gegevens van anonieme één-ster-recensent verstrekken

De kliniek in Melbourne die door een negatieve recensie getroffen werdBeeld Google Streetview

Het kan flink opluchten, als je als klant slecht behandeld bent: alle frustratie in een online recensie verpakken. Maar een anonieme Australische klager moet nu vrezen voor een rechtszaak wegens smaad.

Dat is het gevolg van een baanbrekende uitspraak van het Federale Hof van Australië, die flinke gevolgen kan hebben voor sites die on­linerecensies aanbieden. De zaak was aangespannen door een tandarts in Melbourne, die op een goede dag tussen de overwegend positieve feedback op Google ineens een eensterrenbeoordeling aantrof. De procedure was helemaal misgegaan, aldus de klager, ‘alsof hij dit nog nooit eerder had gedaan’. Afzender: ene CBsm 23.

Schadelijk voor zijn bedrijf, aldus zijn advocaat Mark Stanarevic tegen Australische media. “Soms kijken mensen maar naar een of twee negatieve recensies en besluiten elders heen te gaan.” Maar Google wilde de recensie niet verwijderen en reageerde ook niet op een verzoek de persoonsgegevens van CBsm 23 te overhandigen.

Die starre houding van grote recensiesites is niet alleen in Australië veel kleine en middelgrote bedrijven een doorn in het oog: negatieve beoordelingen hebben soms een grote invloed op de bedrijfsvoering, maar er is vaak geen enkele manier om te verifiëren of ze van echte klanten of van kwaadwillende concurrenten afkomstig zijn. De tandarts besloot dus naar de rechter te stappen. Die oordeelde dat Google alle gegevens van CBsm 23 moet overhandigen, zoals het IP-adres waarmee dat account is aangemaakt, en locatiedata, zodat de tandarts een proces wegens smaad kan aanspannen.

Google heeft nog niet gereageerd op het vonnis. Advocaat Stanarevic is blij met de uitspraak, en laat doorschemeren dat hij meer zaken zal aanspannen namens kleine bedrijven die zich gedupeerd voelen. trouw

Lees ook:

Recensies maken of breken bedrijven: duimpje omhoog of omlaag voor de beoordelingseconomie?

Online recensies hebben grote impact op bedrijven. De consument op zijn beurt ziet door de bomen het bos niet meer. Wat brengt ons de beoordelingseconomie?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden