Straatkunst

Ging Banksy op een vandalikantie of op een verbeterikantie?

Dit stel maakt een selfie onder een kunstwerk in Gorleston-on-Sea, waar één van de eerste van de tien werken verscheen.  Beeld AFP
Dit stel maakt een selfie onder een kunstwerk in Gorleston-on-Sea, waar één van de eerste van de tien werken verscheen.Beeld AFP
Romana Abels

Het is lastig te vertalen, het woord dat grafitti-kunstenaar Banksy verzon voor zijn werkvakantie. Hij noemde het een ‘spraycation’. Dat zou je bijvoorbeeld een vandalikantie kunnen noemen, ware het niet dat Banksy met zijn geinige kunstwerken een tiental diep droevige Britse kustplaatsjes toch iets vrolijker wist te maken.

Op een betonnen kustmuur tekende hij een aantal heremietkreeften en een paar huisjes. Bij de laatste staat vermeld: ‘alleen luxe verhuur’, een verwijzing naar de huizenmarkt die zich ook in het Verenigd Koninkrijk in een doldrieste opwaartse spiraal bevindt.

Hij gaf een standbeeld een geel ijsje in zijn hand en tekende een spelend jongetje zó dat het lijkt of hij een stoeptegel heeft vernield. In een video die hij op Instagram plaatste is te zien hoe de anonieme kunstenaar in een oude camper steeds weer een plaats in rijdt, uit zijn koelbox een collectie spuitbussen haalt, iets maakt en dan weer vertrekt.

Een echte Banksy

“We zitten allemaal in hetzelfde schuitje”, schreef hij bij drie kinderen in een boot. Het werk trok al een week bekijks van kunstliefhebbers, die meteen zagen dat het een echte Banksy was.

Dat geloofde lang niet iedereen. Toen een week geleden opeens kunsttoeristen verschenen in plaatsen als Gorleston en Cromer, in Lowestoft en Oulton Broad, dacht de plaatselijke bevolking nog dat die last hadden van een bevlieging. Maar er verschenen steeds meer kunststukken. Het laatste werk, het tiende, was getekend: Banksy. Het was een paardenstal in een soort Madurodam, een miniatuurstadje. ‘Go big or go home’, stond er ook op geschreven. Ga voor groot of ga naar huis.

Daar is Banksy nu ook weer, al weet niemand waar zijn thuis is.

Lees ook:

Waarom niemand écht wil weten wie Banksy is

Maaike Bos: De gretigheid waarmee wij naar mensen kijken en willen weten wie ze zijn, doet aan henzelf helemaal geen recht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden