Sociale media
Foutje: Chinees techbedrijf neemt account van Australische premier over op platform WeChat
De Australische premier Scott Morrison is niet langer beheerder van zijn eigen account op het Chinese sociale medium WeChat. Een Chinees techbedrijf heeft zijn account met 76.000 volgers overgenomen en zijn profielnaam veranderd in ‘Australian Chinese new life’. Volgens Australische politici is er sprake van Chinese inmenging; volgens de nieuwe beheerder is er sprake van een foutje.
Het is niet zo dat er voor Morrison veel op het spel stond. Maar heel weinig Australische politici kennen WeChat, laat staan dat ze er een profiel hebben. De app is vooral populair in China en onder een deel van de ongeveer 1,2 miljoen Chinese Australiërs. Morrison, die in mei zich verkiesbaar stelt voor de federale verkiezingen, wilde waarschijnlijk via de app deze groep bereiken.
Volgens de voorzitter van de Australische inlichtingencommissie van het parlement James Paterson zit de Chinese Communistische Partij achter het incident. “Wat de Chinese regering heeft gedaan met het sluiten van het Australische account komt neer op buitenlandse inmenging in de Australische democratie in een verkiezingsjaar.” Hij roept alle Australische politici op om het platform te boycotten.
Het Chinese moederbedrijf van WeChat, Tencent, zegt zich van geen kwaad bewust te zijn, en sluit malicieuze bedoelingen van partijen uit. “Op basis van onze informatie lijkt dit een geschil over het beheer van het account.”
Lees ook:
Sociale media, China’s nieuwe front
Oppositie was makkelijker te onderdrukken toen er nog geen internet of mobieltjes waren. Maar in China zijn critici van de overheid niet de enigen die de nieuwe media gebruiken. Ook de staat komt op ideeën.