Social media

Facebook wil gebruikers positief nieuws over Facebook laten zien

Archiefbeeld van Mark Zuckerberg, in 2019 toen hij werd opgeroepen door een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Beeld AP
Archiefbeeld van Mark Zuckerberg, in 2019 toen hij werd opgeroepen door een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.Beeld AP

Facebook zoekt naar manieren om goed nieuws over zichzelf in de nieuwsfeed van zijn gebruikers te zetten.

Facebook-baas Mark Zuckerberg lijkt het beu om na ieder schandaal weer deemoedig het hoofd te moeten buigen, en vroom te beloven dat zijn bedrijf het in het vervolg beter zal doen. De nieuwe strategie van de sociale-mediagigant om het steeds slechtere imago het hoofd te bieden, is om kritiek te pareren. Bijvoorbeeld met goed nieuws over zichzelf, dat Facebook desnoods zelf in de nieuwsfeed van gebruikers zet.

The New York Times onthulde op basis van bronnen binnen het bedrijf het bestaan van ‘Project Amplify’, een project om goed nieuws over Facebook te versterken voor de gebruikers van het platform, dat eerder dit jaar werd uitgedokterd en dat vorige maand door Zuckerberg zou zijn goedgekeurd. Zowel nieuws van derde partijen, waarin Facebook goed voor de dag komt, als door het bedrijf zelf geschreven artikelen zouden een algoritmische slinger kunnen krijgen, waardoor zulke artikelen zichtbaarder worden voor gebruikers.

Groene stroom

Een woordvoerder van Facebook erkent in een reactie dat het op bepaalde locaties in de Verenigde Staten een test heeft gedaan met het promoten van nieuws over het eigen bedrijf, bijvoorbeeld over de pogingen om geheel op groene stroom te draaien. Maar hij vindt het niet vreemd dat een bedrijf een positief verhaal over zichzelf vertelt, en stelt dat die berichten duidelijk gemarkeerd waren als afkomstig van Facebook. De volgorde van de rest van de nieuwsfeed is volgens hem niet veranderd.

De verandering in toon is al een tijdje merkbaar bij Facebook. Toen het bedrijf enkele jaren geleden in opspraak kwam, onder meer omdat het onvoldoende optrad tegen nepnieuws, of nadat datafirma Cambridge Analytica illegaal de data van miljoenen gebruikers kon benutten voor de Trump-campagne, bood Zuckerberg steevast zijn excuses aan, en beloofde zelfonderzoek en meer openheid.

Hitparade

Dit jaar werd die openheid echter een stuk minder. Onafhankelijke onderzoekers werd het moeilijker gemaakt om data over welke berichten het goed doen op Facebook in te zien, en in plaats daarvan besloot Facebook om zelf rapporten te publiceren met een hitparade van berichten die viraal waren gegaan. Maar het eerste rapport verdween snel in een la, nadat bleek dat het meest gedeelde bericht in die periode een artikel was waarvan de kop leek te suggereren dat een arts in Florida was overleden aan de gevolgen van een vaccinatie tegen Covid-19.

President Joe Biden uitte onlangs nog publiekelijk zijn frustratie over de desinformatie over vaccins die door Facebook aan een groot publiek wordt gepresenteerd. “Ze maken mensen dood”, verzuchtte hij.

De Amerikaanse krant The Wall Street Journal onthulde eerder deze maand in een groot onderzoek dat Facebook intern moest toegeven dat het niet lukte om de desinformatie over vaccins onder controle te krijgen. Ook zou het bedrijf intern de beschikking hebben over data die het gebruik van Instagram – eigendom van Facebook – linkt aan het voorkomen van zelfmoordgedachten bij tienermeisjes, maar maar weinig met die kennis doen.

Facebook ging er slechts heel kort op in, in een blogje van mondiaal pr-hoofd Nick Clegg. “Wij verwerpen deze verkeerde weergave van ons werk”, schreef hij, zonder in enig detail te treden wat er dan precies verkeerd weergegeven was.

Lees ook:

Facebook publiceert onwelgevallig rapport eerst niet, dan weer wel

Facebook wil het meest transparante sociale medium zijn. Maar de openheid kent beperkingen, zo bleek de afgelopen dagen weer.

Data is de nieuwe tabak, kijk maar naar Facebook en Google

Begin mei strooide Facebook de mediawereld zand in de ogen, met zijn toezichtsorgaan Oversight Board. De roep om strenge regels op te leggen aan de grote techbedrijven wordt steeds luider, en dat wil Facebook niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden