Klimaat

Europees Parlement stemt voor afscheid brandstofauto, elektrisch is over 13 jaar de norm

Leden van het Europees parlement stemmen over het voorstel om de benzinemotor uit te bannen. Beeld AP
Leden van het Europees parlement stemmen over het voorstel om de benzinemotor uit te bannen.Beeld AP

Met moeite stemde het Europees Parlement voor vijf wetten die het klimaat moeten verbeteren. Maar drie belangrijke voorstellen uit het klimaatpakket haalden het niet.

Romana Abels

Autogek Frans Timmermans, Europees commissaris, moet er zelf ook aan wennen. Dól op auto’s is hij, zijn leven lang al. De auto van zijn vader, met walmende uitlaat en al, kan hij nog altijd natekenen. Toch is het zijn eigen plan om in Europa geen auto’s op benzine meer te produceren. Woensdag kreeg hij op dat voorstel een akkoord van het Europees Parlement.

Als de lidstaten nu ook nog akkoord gaan, mogen er vanaf 2035 geen auto’s op benzine meer worden geproduceerd.

Het was geen eenvoudige overwinning. Het parlement zoemde de afgelopen weken al van koortsachtige vergaderingen, van compromissen, van goocheltrucs met percentages. De auto-industrie was met een immens aantal lobbyisten naar Brussel afgereisd om daar politici te bestoken met argumenten. Lamborghini en Ferrari wilden een uitzonderingspositie.

Zo kwam een voorstel op tafel om niet 100 maar slechts 90 procent van de auto’s elektrisch te maken. Wat Timmermans ook zei (‘Zo dwing je de auto-industrie juist om heel duur kleine aantallen auto’s te blijven maken’), de christendemocraten waren het eens met het lagere doel. Uiteindelijk stemde het Nederlandse smaldeel in die fractie, het CDA, voor de strengere norm, waar VVD-fractielid Jan Huitema warm voor had gepleit.

Hoofdrol

Nederlandse politici speelden woensdag een hoofdrol op de eerste dag dat het Europees Parlement ging stemmen over de groene voorstellen van de Europese Commissie. Die zijn in juli vorig jaar gepresenteerd als een samenhangend pakket van dertien wetten, die er samen voor moeten zorgen dat de Europese Unie in 2030 55 procent minder broeikasgas uitstoot dan in 1990. In 2050 moet het dan klimaatneutraal zijn.

Over acht van die dertien wetten, die in het afgelopen jaar door het parlement zijn aangevuld, aangescherpt en verbeterd, zou gisteren worden gestemd. Vooral de sociaaldemocraten, die op dit dossier werden geleid door PvdA’er Mohammed Chahim en de christendemocraten, geleid door Esther de Lange van het CDA, vlogen elkaar voortdurend in de haren. Voor de ene fractie woog het argument van de toch al hoge energieprijzen zwaarder, voor de ander was de snelheid van de opwarming van de aarde belangrijker.

De onenigheid spitste zich toe op het dossier dat ETS heet, over gratis emissierechten. Nu mogen bedrijven een deel van hun CO2 gratis uitstoten, maar daar komt verandering in. De vraag is vanaf wanneer. De Europese Commissie zegt 2026, de christendemocraten zeiden 2028. Toen ze het niet eens konden worden, stuurde een meerderheid van het Europees Parlement het voorstel uiteindelijk terug naar de Europese Commissie.

Uitgesteld

Twee belangrijke wetten die sterk samenhangen met de emissiehandel werden tegelijk uitgesteld. Zo weet nu niemand hoe het verder moet met de importheffing op klimaatonvriendelijk geproduceerd staal (CBAM) of met het voorstel voor een klimaatfonds dat arme huishoudens moet compenseren voor de stijgende kosten die de klimaattransitie met zich meebrengt.

De milieucommissie van het Europees Parlement kwam woensdagavond in spoedvergadering bij elkaar om te praten over de impasse. Volgens Mohammed Chahim is het goed mogelijk dat de voorstellen donderdag opnieuw in stemming worden gebracht, maar zo optimistisch is niet iedereen.

Frans Timmermans zal gelukkig zijn met de vijf voorstellen die wel werden aangenomen. Zo is een wet die jaarlijks regelt hoeveel broeikasgas ieder Europees land mag uitstoten, wel aangenomen, net als nieuwe regels voor de landgebruik en vliegverkeer.

Dat Lamborghini van het Europees Parlement voorlopig zijn gewenste uitzonderingspositie kreeg, zal Frans Timmermans waarschijnlijk wel kunnen billijken. Maar dat het parlement hem liet zitten met drie kernwetten, zal een forse tegenvaller zijn. Timmermans houdt zijn gehoor vaak voor dat er nog maar weinig tijd is om de opwarming van de aarde te stoppen en dat iedere dag telt. “Ook ik moet veranderen. Ik moet een batterij-fan worden”, zei hij in Straatsburg.

Lees ook:

Europees mammoetpakket voor klimaat kan uitvoering ‘Parijs’ een zwieper geven

Een kolossaal klimaatplan van Eurocommissaris Timmermans kan de Parijs-doelen dichterbij brengen. In de polder én op wereldschaal.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden