Ever Given

Eigenaar blokkeerschip Suez: mogelijk zaterdagavond oplossing

Baggermateriaal werkt samen met sleepboten eraan om de vastgelopen Ever Given vlot te trekken.  Beeld EPA
Baggermateriaal werkt samen met sleepboten eraan om de vastgelopen Ever Given vlot te trekken.Beeld EPA

De eigenaar van de Ever Given, het vastgelopen containerschip dat al dagenlang het Suezkanaal blokkeert, heeft goede hoop dat het 220.000 ton wegende vaartuig zaterdagavond kan worden losgetrokken.

Dat zei Yukito Higaki, president van het schipleasebedrijf Shoei Kisen Kaisha in een persconferentie voor Japanse media.

Higaki legde uit dat grond onder het schip vandaan wordt gehaald met behulp van baggermaterieel, een klus waar het Nederlandse Smit Salvage bij helpt. Eenmaal losgetrokken, zou de 400 meter lange Ever Given weer als vanouds moeten functioneren. “Het schip maakt geen water. Er zijn ook geen problemen met het roer en de scheepsschroeven.”

Topman Peter Berdowski van Boskalis, het moederbedrijf van Smit Salvage, toonde zich ook al optimistischer over de vorderingen met het vlot trekken van het containerschip. Hij zei vrijdag in actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat de Ever Given, als alles meezit, na het weekend vrij kan komen.

De baggeroperatie vanuit de lucht gezien.  Beeld AFP
De baggeroperatie vanuit de lucht gezien.Beeld AFP

Het schip liep dinsdag vast en ligt zodanig dwars dat het kanaal in Egypte wordt geblokkeerd voor andere schepen. Dit raakt wereldwijde transportstromen hard, omdat er normaal altijd veel schepen varen voor goederenvervoer tussen Europa en Azië. Het kanaal is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Elke dag wordt voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal vervoerd. De Verenigde Staten hebben onlangs ook hulp aangeboden om de opstopping van vrachtschepen te verhelpen.

Boskalis meldt dat er zondagmiddag grotere sleepboten arriveren bij de Ever Given. Die hebben extra trekvermogen om het schip weer los te krijgen, legt een woordvoerder uit. Het schip zit vast doordat de bodem aan de zijkanten van het kanaal minder diep is dan in de middelste vaargeul.

“Er worden doorlopend pogingen gedaan om aan het schip te trekken”, aldus een woordvoerder van Boskalis. “Als nu al voldoende is gebaggerd voor het huidige trekvermogen, zou dat natuurlijk mooi zijn. Maar de grote zeeslepers komen morgen vroeg in de middag aan. Daar ga je een stap verder mee, dan heb je aanzienlijk meer trekkracht. Het zou op zijn vroegst morgenavond zijn dat daar iets mee gebeurt, maar mogelijk wordt het maandag.”

Gelijktijdig met de trek- en baggerwerkzaamheden kijkt Boskalis-dochter Smit Salvage ook naar de mogelijkheden om het containerschip lichter te maken. Er is al veel ballastwater geloosd dat het schip normaal gesproken stabiliteit moet geven. Ook mikt het bedrijf op het wegpompen van brandstof uit het schip en het weghalen van lading.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden