Losgeschoten cabine

Dodelijk kabelbaanongeluk wakkert discussie aan over onderhoud in Italië

Reddingswerkers bij de neergestorte cabine tussen Stresa en Mottarone. Beeld AP
Reddingswerkers bij de neergestorte cabine tussen Stresa en Mottarone.Beeld AP

Het ongeluk met de kabelbaan in het noorden van Italië, waarbij veertien mensen om het leven kwamen, roept opnieuw vragen op over de staat en het onderhoud van de Italiaanse infrastructuur.

De Italiaanse minister van transport, Enrico Giovannini, heeft een onderzoekscommissie aangesteld die de ‘technische en organisatorische’ oorzaken van het dodelijke ongeluk met de kabelbaan in het noorden van Italië moet gaan onderzoeken. Die aankondiging deed hij maandag in Stresa, aan de voet van de berg Mottarone, waar een cabine een dag eerder vlak na het middaguur naar beneden was gekomen. Alleen een Israëlische jongen van vijf jaar oud heeft het ongeluk overleefd; hij ligt met botbreuken en verwondingen aan zijn hoofd in een ziekenhuis in Turijn. Zijn ouders, broertje en overgrootouders behoren tot de veertien mensen die bij het ongeluk om het leven zijn gekomen.

Zij waren op weg naar de panoramische bergtop toen het – op een paar honderd meter van het eind­station – misging. De precieze toedracht van het ongeluk is nog onbekend, maar dat de kabel die de cabine naar de top van de 1490 meter hoge Mottarone trok is gebroken, staat vast. Daarop ging de cabine snel naar beneden. Het remsysteem had dat moeten voorkomen, maar werkte niet. De cabine is vervolgens los­geschoten, ruim twintig meter naar beneden gevallen, een stuk de berg afgerold en tegen twee bomen geknald.

Het twintig minuten durende tochtje met de kabelbaan omhoog is een populaire toeristische attractie in het noordelijke gewest Piemonte. Mensen die naar de top van de Mottarone willen, kunnen in Stresa instappen. De kabelbaan legt een rit van vijf kilometer af en na het uitstappen ontvouwt zich voor de ogen van de bezoekers een prachtig panorama: ze zien aan de ene kant het grote meer Lago Maggiore met daarin de eilandjes en aan de andere kant het Lago d’Orta. De toppen van de Alpen zijn zichtbaar, net als het begin van de Po-vlakte.

Coronaherstelfonds voor bestaande infrastructuur

De kabelbaan is vijftig jaar geleden gebouwd. In 2014 heeft de hele constructie voor ruim vier miljoen euro een twee jaar durende onderhoudsbeurt gekregen en is gemoderniseerd. In augustus 2016 kon de kabelbaan weer draaien. De cabines hadden de afgelopen maanden stil­gestaan; na de versoepeling van de coronaregels mochten de eerste passagiers onlangs weer instappen.

Nogal wat Italianen zullen zondag hebben teruggedacht aan de Morandi-snelwegbrug in Genua. Die stortte in 2018 plotseling in: 43 mensen verongelukten toen ze met hun auto’s en vrachtwagens en al naar beneden stortten. Het Openbaar Ministerie in Genua weet inmiddels zeker dat gebrek aan onderhoud de oorzaak van die ramp was. Mogelijk is dat nu ook weer het geval.

De onderminister van infrastructuur, Alessandro Morelli, hintte zondag in die richting. Hij verklaarde: “Natuurlijk moeten we met het Europese corona-herstelfonds nieuwe infrastructuur bouwen, maar er moet ook meer aandacht zijn voor onze al bestaande infrastructuur. Daarvoor moet een plan komen, met een actieplan voor buitengewoon onderhoud en herstelwerkzaam­heden.”

Dag van rouw

Aanklagers in Verbania zijn een strafrechtelijk onderzoek naar het ongeluk bij de berg Mottarone gestart. Daarbij is technische documentatie van het bedrijf Ferrovie del Mottarone, dat de kabelbaan bouwde, in beslag genomen. Een advocaat van het bedrijf zei tegen dagblad La Repubblica dat de kabelbaan regelmatig werd gecheckt en onderhouden. De kabels waren op papier pas in 2029 aan vervanging toe. De burgemeester van Stresa, Marcella Severino, zei zondagavond tegen een groepje journalisten dat de kabelbaan vlak voor de heropening was getest en dat de verantwoordelijke technicus had verklaard dat alles in orde was. Ze kondigde een dag van rouw in het plaatsje af. Wielrenners van de Giro d’Italia begonnen hun etappe maandag met een minuut ­stilte.

Lees ook:

Er is een nieuwe brug, maar wonden zijn nog niet geheeld in Genua. ‘Wanneer ik ’m zie, voel ik zoveel woede’

In Genua werd in recordtijd een nieuwe snelwegbrug gebouwd, nadat de vorige instortte. Wonden zijn niet geheeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden