MegastadMoskou

Dan maar zelf je taxichauffeur door Moskou loodsen

Voor de oppervlakkige beschouwer oogt Moskou als iedere andere wereldstad, met zijn wolkenkrabbers, brede boulevards, mensenmassa’s en immer druk verkeer. Waar je kijkt zie je gele taxi’s af en aan rijden. Je kunt ze dankzij het internet binnen luttele minuten laten voorrijden, en voor je het weet ben je onderweg.

Dat is niet altijd zo geweest. Nog maar enkele jaren terug was iedere auto hier een potentiële taxi. Je hoefde maar langs de weg te gaan staan en je arm uitsteken, tien tegen een dat de eerste automobilist – vaak ook meerdere tegelijk – stopte om te vragen waar je heen wilde en, bovenal, hoeveel je dan wel bereid was daarvoor neer te tellen. Het was een vermakelijk spel van loven en bieden. Waren bestemming en prijs naar de zin van de chauffeur, dan kon je instappen. ‘Stemmen’ heette dat aanhouden van een auto in de volksmond. Het werkte feilloos en bracht je meestal snel waar je zijn moest. Sneller in ieder geval dan de schaarse officiële taxi’s. Die waren duurder, trager en moeilijker te vinden als je eenmaal op straat was.

Opdringerig

Illegale taxi’s waren overal. Geen wonder, want voor veel autobezitters was het oppikken van passagiers een welkome aanvulling op het inkomen. Meer dan de helft van de automobilisten in Rusland heeft weleens voor taxi gespeeld. De soms opdringerige chauffeurs wachtten reizigers op bij vliegvelden en stations of patrouilleerden de uitgaansgebieden in de binnenstad.

Ze zijn er nog steeds, al is hun aandeel aanzienlijk teruggelopen. Vlakbij het flatgebouw waar ik woon, staan ook nu nog elke ochtend enkele mannen achter het stuur geduldig te wachten op klanten. Van buiten onderscheiden ze zich niet van de overige personenauto’s, maar iedereen weet dat het illegale taxi’s zijn. Ik maak er sporadisch gebruik van als haast is geboden. De chauffeurs brengen je voor een vast bedrag waarheen je maar wilt. 

De Moskouse burgemeester Sergej Sobjanin heeft al jaren terug de oorlog verklaard aan het leger van tienduizenden zwartwerkende chauffeurs, en met succes. De boetes voor illegaal personenvervoer zijn fors verhoogd. Wie meer dan eens wordt gesnapt riskeert bovendien zijn auto kwijt te raken. Van tijd tot tijd voert de politie controles uit in de buurt van metrostations of andere knooppunten die taxi’s aantrekken. De procedure om een vergunning te krijgen is vereenvoudigd, waardoor jaarlijks meer dan duizend bestuurders uit de illegaliteit treden.

Dalende prijzen

In Moskou is het aandeel van de illegalen inmiddels teruggebracht tot rond de vijftien procent. Dat is niet alleen te danken aan de inspanningen van de overheid, maar ook aan de wereldwijde revolutie in het taxiwezen die ook Moskou niet onberoerd heeft gelaten. Uber is hier sinds 2013 actief en ging twee jaar geleden samen met marktleider Yandex.Taxi. De klant vaart er wel bij, want de prijzen zijn fors gedaald.

Het is niet allemaal weelde. Veel van de nieuwe, legale chauffeurs komen van buiten Moskou, soms van ver, zoals uit de voormalige Sovjetrepublieken in Centraal-Azië. Hun kennis van het Russisch laat nog weleens te wensen over en ze kennen de stad vaak bar slecht, wat tegenwoordig geen groot probleem meer is met een navigator aan boord. Toch moest ik zopas nog een jonge Kirgies door avondlijk Moskou loodsen, toen zijn scherm op zwart ging. Ik kreeg er geen korting voor.

Uitdijende metropolen bieden een groeiend deel van de wereldbevolking onderdak. Hoe houden de mensen het daar leefbaar? Trouw-correspondenten doen wekelijks verslag uit hun eigen megastad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden