Bierstrijd

Brouwerijtje uit Dresden neemt het op tegen biergigant uit München

null Beeld

What’s in a name? Best veel, meent biergigant Hofbräuhaus uit München, die Dresdner Hofbrauhaus – zonder puntjes – voor de rechter sleept wegens merkinbreuk.

Kim Deen

Tien jaar geleden besloot de destijds 33-jarige ondernemer John Scheller bier te gaan brouwen. Zijn supermarktfiliaal in Dresden is gebouwd op het terrein van een oude brouwerij, die haar laatste bier in 1921 produceerde. Gefascineerd door die geschiedenis spoorde Scheller het recept op, bracht het Dresdense bier terug uit de vergetelheid en vernoemde het naar de oude brouwerij: Dresdner Hofbrauhaus. Op het flesje staat een tekening van de oude brouwerij, met de trotse tekst: ‘De specialiteit van Saksen’.

Maar het bescheiden Oost-Duitse biermerk raakte al snel verwikkeld in een bittere strijd met het Duitse Mekka van het bier: München. Het wereldberoemde Hofbräuhaus – mét umlaut – gevestigd in de stad van het Oktoberfest, vindt dat Scheller met de gelijkende naam van zijn bier meelift op hun succes. Verschillende franchises in Duitsland, maar ook in landen als de Verenigde Staten, Brazilië en China betalen de Hofbräuhaus voor het gebruiken van de merknaam. Maar Scheller doet dit niet.

‘Na tien jaar nog altijd geen vriendelijke oplossing’

Daarom wil de biergigant Scheller via de rechter dwingen zijn merknaam te veranderen. “Na tien jaar hebben we nog altijd geen vriendelijke oplossing gevonden”, zei woordvoerder Stefan Hempl tegen Tag24, een regionale nieuwswebsite in Dresden. Hij is ervan overtuigd dat de biergigant de zaak zal winnen. “Wij hebben de oudste rechten”, zegt hij. Het Hofbräuhaus heeft sinds 1879 een patent op de naam, óók op de naamvariant zonder umlaut op de letter a, zoals in Schellers merk. De naamvariant wordt gebruikt in de Verenigde Staten, waar het woord met umlaut verwarring oplevert.

Scheller bijt in de Duitse media terug dat een patent niet zou moeten gelden voor een normaal Duits woord als Hofbrauhaus, een type brouwerij dat vroeger het hof voorzag van bier. Daarbij zegt Scheller zelf ook een patent te hebben. “Wij hebben de naam als woord-beeldmerk geregistreerd en mogen deze alleen gebruiken in combinatie met het beeld van de oude brouwerij van Dresden”, legde hij uit. Op die manier zou het volgens Scheller duidelijk genoeg zijn dat zijn biermerk niet bij de biergigant in München hoort.

Tegen de Duitse krant Bild zegt Scheller het proces ‘ontspannen’ af te wachten. “Ik heb geen zin in een machtsstrijd.” Volgens Scheller was het nooit zijn bedoeling verzeild te raken in een competitiestrijd met de grote biergigant uit het Westen. Zijn bier ligt voor 77 cent in de schappen van zijn eigen vier supermarktfilialen in Dresden; een grotere toekomst voor zijn product ambieert hij niet. “Het gaat mij er enkel om een stuk van de geschiedenis en traditie van deze stad te behouden”, legde Scheller uit aan Duitse media. “In vergelijking met München verkopen wij slechts bier in homeopathische hoeveelheden.”

Lees ook:

Het echte Hoegaarden wordt nu in Texas gebrouwen

Wie wil weten hoe een echte Hoegaarden hoort te smaken, moet naar Austin, Texas. Daar brouwen de nazaten van Pierre Celis het iconische Vlaamse witbier nog volgens origineel recept.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden