null

Inspectie

Zorgvuldigheid stond niet voorop bij het wegwerken van achterstallige asielaanvragen

ANP

Bij het wegwerken van achterstallige asielaanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) stond snelheid voorop, niet zorgvuldigheid. Daardoor zijn er mogelijk asielaanvragen onterecht ingewilligd of afgewezen. Dat concludeert de Inspectie Justitie en Veiligheid, die onderzoek deed naar het werk van de zogenoemde Taskforce IND.

Of er daadwerkelijk onjuiste beslissingen zijn genomen kan door de Inspectie niet worden vastgesteld. Dat is aan een rechter om te bepalen.

Bij de IND waren er begin 2020 ruim 15.000 asielaanvragen die niet binnen de wettelijke termijn waren behandeld. Dit leidde tot tientallen miljoenen aan dwangsommen die de staat moest betalen. Om de achterstand weg te werken werden nieuwe mensen aangenomen.

Het gebrek aan ervaring bij deze mensen brak de taskforce op, constateert de Inspectie. De ongeveer 250 uitzendkrachten die voor de klus waren aangetrokken hebben zelf aangegeven dat ze zich ‘niet voldoende opgeleid en toegerust voelden’ voor het werk. Ervaren medewerkers van de IND uitten deze zorg ook richting de Inspectie.

Van tevoren was afgesproken dat alleen ervaren IND-medewerkers een definitieve beslissing over een asielaanvraag mochten nemen. Maar tijdelijke medewerkers met weinig ervaring namen in de praktijk ook deze beslissingen.

Lees ook:
Het lange wachten op de IND: waarom de asielprocedure zo traag is

Volgens experts kampt de IND al jaren met hetzelfde probleem: de organisatie krijgt te weinig geld om pieken in de asielstroom goed te kunnen verwerken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden