ReportageSocial-media-actie

Ziek, somber of in quarantaine? Postactie zorgt voor feestje op de deurmat met stapels kaarten en cadeautjes

Postbezorging in de regio Delft. Via de actie FeestjeOpDeDeurmat krijgen mensen die wel wat steun kunnen gebruiken, juist nu, een kaartje in de bus.Beeld ANP

Hoe leuk is het om in deze tijd kaartjes en kleine cadeautjes te ontvangen, maar ook om ze te sturen? Via het initiatief FeestjeOpDeDeurmat van Saskia Veldhuis-Eichelsheim sturen mensen post naar anderen die het goed kunnen gebruiken.

De eettafel van Saskia Veldhuis-Eichelsheim (35) in het Brabantse Mariaheide ligt bezaaid met kleurrijke kaarten, confetti, stickers en chocola. Morgen gaat er weer een stapel poststukken de deur uit. Veldhuis weet hoe het voelt om eenzaam te zijn: in 2017 kreeg ze hulp van de crisisdienst. Inmiddels heeft ze haar leven weer op de rit, maar het doet pijn dat mensen haar destijds lieten vallen als een baksteen. “Ik hoorde niets van ze, terwijl een klein gebaar zoveel kan betekenen.” Met dat in haar achterhoofd besloot ze mensen met psychische problemen, een chronische ziekte, of iemand die om wat voor reden dan ook wel wat steun kan gebruiken een kaartje te gaan sturen. “Een soort feestje op de deurmat.”

Haar initiatief kreeg al gauw bijval van anderen. Daarom besloot Veldhuis, die zo’n negenduizend volgers heeft op Twitter, in augustus de accounts @feestjedeurmat op Twitter en @feestjeopdedeurmat op Instagram te openen. Binnen de kortste keren ontploften de accounts en gaven 2.500 mensen aan dat ze ook kaartjes wilden sturen.

Een ernstig zieke kleuter, een jonge vrouw met een depressie of een complete verpleegafdeling in quarantaine: ze komen allemaal in aanmerking. Veldhuis post de oproep op social media en wie wil stuurt een kaartje of pakketje. De meeste ontvangers krijgen zo’n honderd tot tweehonderd poststukken thuis. Soms zijn die heel bijzonder. “Laatst hebben we geld ingezameld voor een aquarel van Brum, de kat van mevrouw Bouman die zij na veertien jaar in het asiel achter moest laten van het verzorgingshuis. Binnen twee dagen kreeg zij de aquarel van Brum op haar deurmat. Dat is toch fantastisch?”

Sinterklaasactie

Veldhuis kreeg ook het verzoek van verschillende ouders of ze iets voor hun kind kon doen, omdat ze (financiële) problemen hebben. “Ik bedacht dat we misschien een sinterklaasactie op konden zetten.” Ze had de hashtag #sinterklaasopdedeurmat amper gelanceerd of het liep al storm. “Vandaag ben ik even naar de boekwinkel in het dorp geweest voor wat kaarten en ik kreeg meteen een tas met stiften, boeken en papier mee om weg te geven. Toen ik thuiskwam, waren er vier pakketten met ongebruikt speelgoed bezorgd.” Veldhuis zocht contact met een organisatie die minimagezinnen ondersteunt. “Zij zorgen er samen met mij voor dat de shoppers met cadeautjes bij de juiste kinderen terechtkomen.”

Dit alles had natuurlijk zonder corona ook gekund. “Klopt. Het is altijd leuk om post of cadeautjes te ontvangen. Maar juist nu is het extra waardevol.” En het werkt twee kanten op, ziet Veldhuis. “Een hoogbejaarde man schrijft elke dag meerdere kaartjes voor FeestjeOpDeDeurmat. Dit is zijn manier van contact met de buitenwereld, hij wordt er blij van. Hij wandelt elke dag naar de brievenbus, een mooie reden om even de deur uit te gaan. Het gaat dus niet alleen om de ontvangers.”

Het kost Veldhuis, die een drukke baan heeft en moeder is van een peuter en een baby, inmiddels zo’n vier tot zes uur per dag om ervoor te zorgen dat de oproepen klaarstaan en de adressen op een veilige manier worden gedeeld. Ook verstuurt ze zelf veel post, vaak met een klein cadeautje erbij. “Het kost tijd en geld, maar ik krijg er nog veel meer voor terug.”

Lees ook: 

Bent u meer brieven gaan schrijven, vroegen we. ‘Het is over en weer inleven in een andere wereld’

Of u meer echte brieven bent gaan schrijven in deze coronatijd, vroegen we u. Dat idee kregen we na de ontvangst van onderstaande brief van Jan Olthaar uit Vorden, die met zijn kleindochter een briefwisseling begon. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden