Spoorwegen

We ervaren overlast door spoortrillingen, het RIVM gaat kijken hoeveel

Beeld ANP

Het RIVM gaat onderzoek doen naar trillingsoverlast door treinen, zodat er wettelijke normen kunnen komen.

Zo veel als er wordt gesproken over de overlast door vliegtuigen, zo weinig gaat het over de overlast door treinen. Toch kan ook treinverkeer heel vervelend zijn voor omwonenden. Niet alleen­­ het geluid kan overlast ­veroorzaken, ook de trillingen die treinen veroorzaken. In uitzonderlijke gevallen kan het volgens ProRail zelfs zo zijn dat de kopjes in de servieskast staan te rammelen als er een trein langsrijdt. Ook kunnen bewoners ’s nachts wakker schrikken van de trillingen.

Ongeveer een op de vijf mensen die binnen 300 meter van het spoor wonen ondervindt ernstige hinder van spoortrillingen, bleek in 2013 uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het gaat naar schatting om circa 270.000 personen. ProRail zag het aantal klachten over trillingen de afgelopen jaren toenemen: van 218 klachten in 2014 tot 751 klachten in 2018.

Bodemsoort en type woningen

Toch zijn er nog altijd geen wettelijke normen voor deze vorm van overlast. Om die in de toekomst vast te kunnen stellen, gaat het RIVM opnieuw onderzoek doen onder zo’n 3500 mensen die minder dan 300 meter van het spoor wonen, zo maakte het instituut deze week bekend.

Overlast van spoortrillingen is ­lastig te voorspellen omdat het niet ­alleen afhangt van de treinen die er ­rijden, maar ook van de bodemsoort en het type woningen dat bij het spoor staat. Het RIVM ontwikkelt een model­­ waarmee inzichtelijk moet worden gemaakt wat er gebeurt met de trillingen als het aantal treinen op het spoor meer of juist minder wordt, zegt een woordvoerder. Daartoe verricht het instituut metingen naar trillingen­­ op enkele plekken in het land.

Trillingsschermen 

Momenteel is het lastig voor ProRail om klachten over trillingen aan te pakken, zegt Chiel Roovers, teamleider omgevingseffecten bij ProRail. “Als het gaat om geluid zijn er regels en normen waarmee we aan de slag kunnen, bij trillingen zijn die er niet.” Ook heeft de spoorbeheerder een potje­­ van 600 miljoen euro om maatregelen te nemen tegen de geluidsoverlast, terwijl er voor het verminderen van trillingen geen geld beschikbaar is.

Bij grote uitbreidingen of veranderingen aan het spoor zijn er wel wettelijke vereisten als het gaat om trillingen. Zo staan er in Arnhem en Utrecht al speciale trillingsschermen die tot diep in de bodem de trillingen verminderen. Ook komen er schermen in Geldermalsen, Den Bosch en Vught.

“Maar die schermen zijn erg duur voor het aantal woningen waar het om gaat”, zegt Roovers. “Wij willen op zoek gaan naar andere manieren om trillingen te dempen. Daarbij is het goed om te weten wat mensen ­acceptabel vinden en wat niet.”

Lees ook:

Voor twintig nieuwe stations is zeker ruimte, denkt ProRail

Spoorbeheerder ProRail verwacht de komende jaren tientallen nieuwe stations te bouwen. Ook zullen oude stations worden gemoderniseerd om het reizen per trein comfortabeler te maken.

ProRail wil meer geld voor vernieuwing van het spoor

Om het aantal storingen terug te dringen moet beheerder ProRail onderdelen vernieuwen. Oplappen is niet langer voldoende - en daarvoor vraagt het nu miljoenen extra van het ministerie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden