ReportageShirtjeshandel
Voor 3600 euro heb je een WK-shirt van Noppert, inclusief zweetgeur en grasvlekken
De wedstrijdshirts van het Nederlands elftal worden geveild voor arbeidsmigranten in Qatar. Compleet met het zweet van de internationals.
Wie aan een gedragen tenue van een Oranjespeler wil ruiken, heeft dit WK een kans: de shirts gaan onder de hamer. De zweet- en grasvlekken zijn behoorlijk duur, maar het geld is voor arbeidsmigranten in Qatar. En of je kan voelen dat er in het shirt van Cody Gakpo gescoord is? Met een flinke dosis voetbal-fantasie wel.
Liefhebbers blijken in de rij te staan voor gedragen voetbalshirts. Een Amsterdams bedrijf organiseert de WK-veiling voor de KNVB, maar verkoopt al jaren meer voetbalshirts van over de hele wereld. In hun ‘kluis’, die ruikt naar een sportkleedkamer, hangt voor een fortuin aan geveilde en te veilen waar.
Gewild bij verzamelaars
“Een shirt van Christiano Ronaldo leverde deze week 45.000 euro op”, zegt Bob Zonderwijk, mede-oprichter van het veilingbedrijf MatchWornShirt. “Ronaldo gaat weg bij Manchester United en zijn laatste shirt van die club is gewild bij verzamelaars.”
Shirts van het Nederlands elftal in Qatar leverden tot nu toe niet dat soort bedragen op. Zonderwijk: “Maar je weet het nooit, een shirt waarin Van Dijk de wereldbeker optilt, zal erg gewild zijn”. De Ligt, De Jong, Gakpo en Memphis trekken de aandacht van verzamelaars van de VS tot aan China, maar ook het shirt van de kersverse Oranjekeeper Andries Noppert doet het opvallend goed. Het tenue waarin hij zijn debuut maakte tegen Senegal bracht 3600 euro op en ging – uiteraard – naar een Nederlandse fan. In totaal staat de teller inmiddels ruim boven een ton.
De KNVB en de spelers schenken het geld aan ‘Building and Wood Workers international’. Die organisatie helpt arbeidsmigranten in Qatar op allerlei vlakken, om zo de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Het Nederlands elftal veilt de gedragen shirts overigens altijd voor maatschappelijke doelen. Eerder ging de opbrengst van de Nederland-shirtjes naar Oekraïne.
Lastig om je shirt aan te houden
De spelers van het Nederlands elftal hebben zelf het goede doel uitgekozen, maar kunnen straks wel minder makkelijk shirtjes ruilen met sterren als Lionel Messi. De materiaalman verzamelt na de wedstrijd alle Oranjeshirts. Zonderwijk zegt dat de internationals vaak meerdere shirts per wedstrijd gebruiken ‘dus kunnen ze er zeker eentje houden of ruilen’. Maar bieders willen natuurlijk dat shirt waar de ene goal of tackle in is gemaakt.
“Het is wel eens voorgekomen dat een shirt niet mee terug de kleedkamer in komt”, zegt Zonderwijk. “Als een speler extatisch zijn shirt in het publiek gooit, zoals Haaland recentelijk deed tegen Fulham, kunnen wij dat shirt natuurlijk niet meer aanbieden.”
Tussen de voetbalshirts op het Amsterdamse kantoor staan vier opvallend grote zilveren kisten. ‘Don’t look into the light’ staat erop. “Ja, dat is een leuk verhaal”, lacht Zonderwijk. “Dit speciale UVC-licht reinigt de shirts van bacteriën, virussen én DNA – maar behoudt de wedstrijdelementen zoals de geur en vlekken.” De oorsprong van deze technologie ligt bij een verzoek van een Spaanse topclub. “Want je moet er niet aan denken dat iemand met het DNA van een speler aan de haal gaat.”
Gaat de stropdas onder de hamer?
Om de rekken met shirts heen zitten tientallen mensen uit heel veel verschillende landen druk te werken. De kantine – compleet met WK-opstelling – staat er verlaten bij. Zonderwijk sprak met zijn werknemers af dat ze de wedstrijden van hun eigen land live mogen kijken. “We zijn een voetbalbedrijf, dus moeten ze wel kijken. Maar niet alles, want dan blijven we aan de gang.”
Als Nederland verliest van Amerika is het toernooi voor Oranje voorbij. Toch is er dan waarschijnlijk veel meer dan twee ton opgehaald via de veiling. En of ook de oranje stropdas van Louis van Gaal beschikbaar komt? “Ja, daar vraag je mij wat”, zegt Zonderwijk. “Die staat hij nooit af, geloof ik.”
Hij hoopt uiteraard dat Nederland blijft winnen, maar durft nog niet te vroeg te juichen. “Wie had kunnen voorspellen dat Saudi-Arabië Argentinië zou overklassen of dat Duitsland en België er nu al uit liggen?”
Lees ook:
KNVB-directeur Marianne van Leeuwen: ‘We moeten geen moraalridders willen zijn’
Marianne van Leeuwen (61) is vijftien maanden directeur van de KNVB. Het OneLove-tumult was voor haar een realitycheck. ‘Wij moeten iets minder hoog van de toren blazen.’