Influencers

‘Vlogger mag geen producten meer aanprijzen, verdienmodel in gevaar’

Vlogger Enzo Knol mag binnenkort wel nog vissticks eten in zijn filmpjes, maar niet langer zeggen hoe lekker hij ze vindt. Beeld ANP Kippa
Vlogger Enzo Knol mag binnenkort wel nog vissticks eten in zijn filmpjes, maar niet langer zeggen hoe lekker hij ze vindt.Beeld ANP Kippa

Populaire vloggers mogen in hun video's binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld.

Dat heeft het Commissariaat voor de Media bevestigd, zo schrijft het Financieele Dagblad. Deze nieuwe regels, die volgen uit de per 1 november gewijzigde Mediawet, ondermijnen het verdienmodel van vloggers die vaak honderdduizenden kijkers trekken.

Deze influencers worden niet zelden ingeschakeld door bedrijven om hun producten aan te prijzen. De betalingen hiervoor zijn voor vloggers hun belangrijkste inkomstenbron; naast reclamefilmpjes om hun YouTube-account heen. De nieuwe regels bepalen echter dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.

Voor de bekende vlogger Enzo Knol betekent dit bijvoorbeeld dat hij zich nog wel mag laten betalen om vissticks van Iglo te eten, maar niet drie keer mag zeggen hoe lekker hij ze vindt, geeft het FD als voorbeeld. Oftewel, sluikreclame mag nog wel; aanbevelingen niet meer.

Lees ook:

De influencer is de meest vogelvrije persoon binnen de platformeconomie

“Alsof haar leven voorbij was. Zo voelde het toen de instagramaccount van een grote influencer die ik onlangs sprak gehackt werd.Datgene waar ze jarenlang voor gewerkt had – alle foto’s, alle volgers, alle likes – ging in één keer op zwart.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden