Twente Airport

Twente Airport stapt opnieuw naar rechter om rel jumbojets

Drie Boeings 747 zijn al eerder vertrokken vanaf Twente Airport. Beeld EPA
Drie Boeings 747 zijn al eerder vertrokken vanaf Twente Airport.Beeld EPA

Twente Airport spant opnieuw een kort geding aan tegen de inspectie vanwege een conflict over geparkeerde jumbojets.

Stefan Keukenkamp

De inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) eist dat de drie overgebleven Boeings 747 van Lufthansa, die tijdelijk op Twente Airport zijn gestald, uiterlijk eind juni moeten vertrekken. Een later vertrek kan alleen als aanpassingen zijn gedaan aan de startbaan. Het Twentse vliegveld vindt dat onredelijk en wil een jaar uitstel. In hun ogen is de veiligheid daarbij niet in het geding.

Daarnaast vreest de voormalige vliegbasis voor een schadeclaim van 800.000 euro vanwege contractbreuk met de Duitse eigenaar van de toestellen. “Een gang naar de rechter is erg ongemakkelijk, maar we zien geen andere uitweg”, stelt Jan Schuring, waarnemend directeur van Twente Airport.

Luchtvaartmaatschappij Lufthansa parkeerde afgelopen zomer tijdelijk zes jumbojets op Twente Airport, omdat de toestellen overbodig waren geworden door de coronacrisis. Toen de toestellen eenmaal waren geland, bleek dat de startbaan van het vliegveld niet voldeed aan de eisen om zulke grote toestellen ook weer te laten opstijgen. Enkel het landen om de kisten te laten ontmantelen, is toegestaan.

Eerder kort geding afgewend

Lufthansa wilde een deel van de geparkeerde Boeings, die inmiddels waren verkocht, vorig jaar laten vertrekken. Een kort geding daarover werd in oktober op het laatste moment afgewend. Vervolgens is met de inspectie afgesproken dat het vliegveld een eenmalige ontheffing zou krijgen en alle zes toestellen uiterlijk in juni alsnog konden vertrekken.

Inmiddels zijn drie jumbojets verkocht en vertrokken, maar de andere drie wil de Duitse eigenaar langer laten staan om ze uiterlijk in juni 2022 te verplaatsen. Daar ziet de inspectie niets in.

‘Veiligheid in het geding’

Twente Airport vindt dat de veiligheid bij uitstel niet in het geding is. “Het maakt niet uit of de toestellen voor juni vertrekken of een jaar later”, stelt vliegvelddirecteur Schuring. Omdat het parkeercontract tot juni 2022 duurt, wil de Duitse maatschappij de extra kosten à 800.000 euro voor het sneller weghalen van de toestellen verhalen op Twente Airport. Dat zou betekenen dat de aandeelhouders provincie Overijssel en gemeente Enschede zouden opdraaien voor dit verlies.

De ILT schrijft in een reactie vanaf het begin duidelijk te zijn geweest dat vanwege het ontbreken van de juiste infrastructuur op het vliegveld ‘geen sprake kon zijn van een willekeurig vertrek van de vliegtuigen’. Het vertrekken van de toestellen na eind juni mag alleen als er aanpassingen aan de startbaan zijn gerealiseerd.

Het kort geding dient waarschijnlijk volgende week.

Lees ook:

Ze mochten wel landen, maar niet meer opstijgen: Hoe Twente Airport met zes sloopjumbo’s in zijn maag zat

Zes enorme Boeing 747’s van Lufthansa staan vanwege de coronacrisis tijdelijk geparkeerd op Twente Airport. Nu de Duitse maatschappij de kisten heeft verkocht, mogen ze niet opstijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden