Klimaattop GlasgowReportage

Treinreizen en met elkaar nadenken over een duurzame toekomst, met de klimaattop als eindbestemming

Treinreizigers verlaten de speciale Klimaattop-trein om over te stappen in een tweede trein die hen naar Glasgow zal brengen, voor de jaarlijkse klimaatconferentie van de VN. Beeld ANP
Treinreizigers verlaten de speciale Klimaattop-trein om over te stappen in een tweede trein die hen naar Glasgow zal brengen, voor de jaarlijkse klimaatconferentie van de VN.Beeld ANP

Jongeren uit heel Europa vertrokken zaterdag met de klimaattrein naar de internationale top in Glasgow. Onderweg werd er gepraat over een duurzame toekomst. ‘Ga belasting heffen op vliegreizen en haal de prijs van treinreizen naar beneden.’

Sebastiaan Grosscurt

Het centrale gangpad van de klimaattrein is het podium voor workshops en het maken van nieuwe contacten. De smalle strook strekt zich uit over vijftien coupés, maar is zelden rustig. Ans Rietstra, operationeel directeur van ProRail, geniet van deze gezellige drukte: “Ik merk al een tijdje dat het enthousiasme over treinreizen groter wordt en dan is het erg leuk al die energie in één trein te hebben.”

Al legoënd het ideale transportnetwerk in elkaar zetten

Het gaat tijdens deze treinreis naar de klimaattop in Glasgow, met vijfhonderd jongeren en mensen uit het bedrijfsleven aan boord, niet alleen om de eindbestemming. Activisten en professionals geven workshops die de passagiers klaarstomen voor twee weken actievoeren en die de deelnemers aan de klimaattop meer informatie geven. De treinreizigers zetten al legoënd hun ideale transportnetwerk in elkaar, gaan in gesprek over het meest duurzame vervoer – het vliegtuig komt niet heel goed uit de bus –, leren van Milieudefensie hoe ze een bedrijf kunnen aanklagen voor milieuvervuiling en krijgen tips hoe ze te midden van de klimaatcrisis hoopvol en gedreven kunnen blijven.

Inès Bakhtaoui geeft een van deze workshops. Ze leert jongeren hoe de klimaattop in elkaar steekt en op welke manier ze daar invloed op kunnen uitoefenen: “Klimaatverandering is een existentieel gevaar en deze jonge mensen zullen dat in levende lijve meemaken. Ze zijn extra gedreven om de problemen aan te pakken. Ik wil dat ze hun gevoel voor onrechtvaardigheid hier zo goed mogelijk bij gebruiken.”

Zo veel mogelijk jongeren

Leo Baumgärtner, een van de organisatoren van ‘Rail to the COP’, is blij om te zien dat er in de trein verbindingen tussen sectoren en nationaliteiten worden gecreëerd: “Hier kunnen we rustig tegenover elkaar zitten en relevante zaken, zoals duurzaam reizen en klimaatverandering, open en informeel met elkaar bespreken en tot oplossingen komen.” Maar het doel was niet alleen het op gang brengen van gesprekken, vertelt hoofdorganisator Mara de Pater: “We wilden ook zo veel mogelijk jongeren op de klimaattop krijgen.” Op de klimaattop zullen de jongeren niet deelnemen aan de overleggen. Ze zullen actievoeren of meedoen aan de evenementen rondom de top.

“Het idee is twee jaar geleden begonnen, na Sail to the COP,” legt De Pater uit. “Toen zeilden we naar de klimaattop in Chili, die op het laatste moment naar Madrid werd verplaatst. We waren hier zo gefrustreerd over dat we jongeren uit heel Europa hebben opgeroepen naar Madrid te trekken om daar hun stem te laten horen. We dachten toen meteen: dit doen we over twee jaar weer.”

Grensontkennend vervoer

Wim van de Camp heeft dankzij de workshops tijdens de treinreis en door zijn werk als ambassadeur van het Europese jaar van de spoorwegen een duidelijk beeld van de toekomst van treinreizen: “We willen grensontkennend vervoer, waarin de focus van nationaal verschuift naar internationaal. De nationale spoormonopolisten moeten ook internationale diensten op hun spoor toelaten. Ook wil je gewoon één treinkaartje voor de trein naar Verona kunnen kopen, niet in elk land een ander. Als laatste moet de prijs eerlijker. Ga belasting heffen op vliegreizen en haal de prijs van treinreizen naar beneden.”

Volgens De Pater is het feit dat de passagiers mee kunnen praten over duurzaam vervoer en klimaatverandering minstens even belangrijk als de ideeën die eruit voortkomen: “Ik hoop vooral dat mensen inzien dat de klimaattop een plek is waar iedereen zijn of haar stem kan laten horen, niet alleen wereldleiders. Ik ben erg blij dat ProRail en Eurostar een vrijwillig jongerenclubje vertrouwden om dit te organiseren.” Volgens Rietstra was de samenwerking bijna vanzelfsprekend. Zij kijkt liever vooruit: “Over twee jaar is de klimaattop in Egypte. We moeten even kijken hoe we daar naartoe gaan.”

Lees ook:

Volop kans op een botsing tussen arm en rijk op de klimaattop in Glasgow

Geen geneuzel maar actie, is de instelling waarmee veel van de 30.000 deelnemers afreizen naar de 26ste klimaattop, die zondag begint in Glasgow. Is dat reëel? Waarover gaat deze top eigenlijk, en waarover niet?

‘Kaolo veel’ plastic in zee: jongeren willen iets doen aan het klimaat, ook als de volwassenen niet luisteren

Een klimaattop zoals die in Glasgow, maar dan voor jongeren van de lagere en middelbare scholen. Op het Alfrink College in Zoetermeer komen jongeren bijeen om te praten over voedsel, afval en hoe ze de volwassenen kunnen laten luisteren.

Topman VN zet klimaattop al voor aanvang onder druk: plannen schieten tekort om doelen te halen

Ondanks nieuwe aangescherpte plannen daalt de CO2-uitstoot wereldwijd veel te weinig, stellen de VN in een rapport. Lidstaten zouden met betere plannen moeten komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden