Reportage

Technisch hoogstandje in Amsterdam: loodzware fietsenstalling afgezonken in het IJ

Artist's impression van de fietsenstalling bij Amsterdam Centraal. Beeld RV
Artist's impression van de fietsenstalling bij Amsterdam Centraal.Beeld RV

Een technisch hoogstandje kun je het wel noemen: de 7000 ton zware betonnen fietsenstalling, die maandag achter het Amsterdams Centraal Station werd afgezonken. De IJzijde van het station gaat de komende tijd flink veranderen.

Robin Goudsmit

Een ansichtwaardig plaatje: tientallen fietsen in nette rijen, blinkend in het zonlicht achter Amsterdam Centraal, terwijl de pontjes af en aan varen tussen het centrum en het noorden van de stad. Van bovenop de grote toren van A’dam Lookout is het mooi uitkijken over alle bedrijvigheid.

Maar over het IJ komt dan iets aangevaren dat het aangezicht op de stad behoorlijk zal veranderen. Daar nadert maandag een 7000 ton zwaar gedeelte van de fietsenstalling die aan de IJzijde, achter Amsterdam Centraal, moet worden verzonken.

Plaats voor 4000 fietsen

Die nieuwe fietsenstalling komt uiteindelijk over de hele lengte van het station en biedt dan plaats aan zo'n 4000 rijwielen, een kwart van het aantal dat in het stationsgebied kan worden gestald. Boven de stalling komt een boulevard, waar mensen langs het IJ kunnen flaneren. Deze IJboulevard met fietsenstalling moet in 2022-2023 klaar zijn.

De kolos die maandag wordt geleverd, is nog maar een deel van het geheel: donderdag volgt deel 2, zondag moet het laatste deel naar zijn uiteindelijke bestemming worden gevaren. Dat er zoveel tijd tussen zit, heeft te maken met het andere waterverkeer, legt aannemer Cor van Vliet uit. Hij kijkt van boven in de Lookout toe hoe de stalling komt aangevaren. “We doen dit in deze tijd van het jaar, als er weinig pleziervaart en ander verkeer is.” In het weekend komt er ook nog een cruiseschip langs. Ook dat schip laat Van Vliet liever even voorgaan.

Onder water komt de stalling op heipunten te rusten, over de metro's van de Noord/Zuidlijn heen. “De stalling mag in honderd jaar maximaal zes millimeter zakken”, legt projectmanager Roy Dayala uit. Als het gevaarte te veel verzakt, gaat het misschien lekken in de tunnel van de Noord/Zuidlijn. “En dan kunnen we niet meer met de metro.”

Een huzarenstukje

Voor Van Vliet is het ergste nagelbijten eigenlijk al achter de rug. In de afgelopen weken is de stalling aan land nog een laatste maal gecontroleerd. Dat het onderdeel over water moest worden vervoerd stond vast: de Amsterdamse wegen en bruggen zouden het begeven onder het gewicht. Maar dat de fietsenstalling van de wal in het water moest belanden, was nog wel even een huzarenstukje. De stalling kon immers gemakkelijk beschadigen. Van Vliet: “Dat was echt wel even spannend.”

Het deel van de stalling dat maandag wordt afgezonken, heeft over de zes kilometer tussen de scheepswerf en het station zo’n drie uur gedaan. Het betreft het zwaarste en meest westelijke deel. Als de stalling compleet is, staat hij eerst vol met water. Later pas wordt het complex dichtgemaakt en leeggepompt.

Van Vliet kijkt hoe het onderdeel het station bereikt. De pontjes voor fietsers en voetgangers wachten geduldig tot het gevaarte is gepasseerd. “Er zijn wel vaker tunnels afgezonken, maar dit is wel uniek”, zegt hij tevreden. “Het is een mooi stukje Hollandse waterbouwtechniek.”

Lees ook:

Ov-knooppunt Utrecht wil extra geld. ‘Zo blijven we een provinciestadje.’

Als het verkeer in en om Utrecht vastloopt, raakt dat het hele land. Provincie en stad vragen om extra geld voor het openbaar vervoer.

De Amsterdamse bank die golft als de zee wordt gedoopt met water uit de Zuiderzee

Het was even zoeken, maar Marjet Wessels Boer vond water uit de Zuiderzee om haar nieuwe bank te dopen. De golvende bank, die de kunstenaar ontwierp, bestaat uit vier delen en is 170 meter lang.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden