Graphic novel

Stripverhaal over Rotterdam moet jongeren liefde voor hun stad bijbrengen

De wederopbouw van Rotterdam vanaf 1945, zoals afgebeeld in ‘Metro 010’.  Beeld Esther Malaparte
De wederopbouw van Rotterdam vanaf 1945, zoals afgebeeld in ‘Metro 010’.Beeld Esther Malaparte

Alle Rotterdamse brugklassers ontvangen begin volgend jaar een exemplaar van Metro 010, een literair stripverhaal over het verleden en de toekomst van hun stad. ‘Als je de stad leert kennen, ga je ervan houden. En waar je van houdt daar zorg je voor.’

Laura Tenret

Onwaarschijnlijk, maar waargebeurd. Dat is de ondertitel van Metro 010, een graphic novel die in twaalf historische beeldverhalen en vijf toekomstperspectieven het verhaal van Rotterdam vertelt, rijkelijk geïllustreerd met foto’s, museale collectiestukken en poëzie. Maar het geldt even goed voor het verhaal achter het boek. “De bereidwilligheid van zoveel partijen om eraan te willen meewerken is ook haast onwaarschijnlijk”, vindt initiatiefneemster Ellen Schindler. “Je merkt dat er een snaar is geraakt.”

Reis langs historische sleutelmomenten

In het verhaal reizen Rotterdamse tieners Franny en Joey met een metro door de tijd langs historische sleutelmomenten die de stad hebben gemaakt tot hoe zij nu is. Zo komen ze terecht in de tijd van de walvisvaarders en zien ze Jonker Frans die als een soort piraat een groot deel van de stad verwoest.

Metro 010 is niet alleen een boek over Rotterdam, maar ook door Rotterdammers: alle striptekenaars, illustratoren, fotografen, poëten, vormgevers, historici en schrijvers die aan het boek hebben meegewerkt komen uit Rotterdam. Zo reeg schrijver Abdelkader Benali de hoofdstukken aaneen en illustreerde Project Rembrandt-winnaar Egon de Regt een hoofdstuk.

In de graphic novel komt ook het bombardement op Rotterdam in 1940 aan bod. Beeld Vera de Koning
In de graphic novel komt ook het bombardement op Rotterdam in 1940 aan bod.Beeld Vera de Koning

Initiatiefneemster Ellen Schindler is CEO van De Zwarte Hond, een bureau voor stedenbouw, architectuur en strategie met een vestiging in onder meer Rotterdam. Ze is zelf groot liefhebber van graphic novels, het meer literaire broertje van het stripverhaal. “Ons bureau gaf jarenlang met kerst een graphic novel cadeau aan medewerkers. Ik werd geïnspireerd door een bescheiden graphic novel over Chicago en dacht: dat moet voor Rotterdam ook kunnen, maar dan nog beter. Het was eind 2020, en iemand opperde het idee te pitchen bij de gemeente Rotterdam. Mijn uitgewerkte voorstel werd enthousiast ontvangen en iedereen die ik vanaf dat moment over het plan vertelde wilde eraan meewerken. Het bijzondere aan het boek is de link die wordt gelegd tussen de geschiedenis van de stad, de vele kunst- en culturele instellingen, de creatieve industrie en het onderwijs. Gedetailleerd, eclectisch, educatief en persoonlijk; het boek is eigenlijk een soort Wunderkammer van Rotterdam.”

Het boek kijkt ook naar de toekomst

Vanaf 22 november ligt Metro 010 in de boekhandel, en in februari krijgen alle negenduizend Rotterdamse brugklassers, in alle stadsdelen en op elk schoolniveau, een exemplaar. “Of je nu geschiedenis, maatschappijleer, filosofie of aardrijkskunde geeft, iedereen kan iets uit het boek halen voor zijn of haar vak. In de cover van de schooleditie is lesmateriaal opgenomen gekoppeld aan het schoolcurriculum. Ik was op een school waar docenten al gelijk nadachten over hoe ze er excursies en opdrachten aan konden verbinden. Geweldig!”

Een toekomstbeeld in ‘Metro 010’: Rotterdam in 2050,  de inclusieve stad. Beeld  Illustratie Sai Rodrigues
Een toekomstbeeld in ‘Metro 010’: Rotterdam in 2050, de inclusieve stad.Beeld Illustratie Sai Rodrigues

Anders dan bij een canon kijkt Metro 010 ook naar de toekomst en nodigt volgens Schindler vooral uit om met een andere blik naar de stad te kijken en er met elkaar over in gesprek te gaan. “Het boek laat zien dat een stad niet op één moment en door één persoon gemaakt is, maar door de tijd heen is ontstaan met een gemeenschap. En als dat zo was in het verleden, dan geldt dat ook voor de toekomst. Je hebt een stem, gebruik die! Jongeren voelen zich meer 010 dan NL. Het is belangrijk dat zij zich verbonden voelen met hun eigen leefomgeving. En die verbinding begint met kennis. Want als je de stad leert kennen, ga je ervan houden. En waar je van houdt daar zorg je voor. Na het lezen van het boek zullen ze toch anders door de Jonker Fransstraat fietsen, en weten ze dat bij de Boompjes het Malle Schip heeft gestaan. En zo heeft elke stad een eigen verhaal. Inmiddels is al interesse in andere steden, dus wie weet komt er binnenkort een Bus 25 of een Tram 4.”

Lees ook:

O, mijn geliefd Rotterdam, denk om je geschiedenis

Nelleke Noordervliet houdt van Rotterdam. Omdat ze er is geboren en getogen, heeft ze altijd banden gehouden met de stad en volgt ze met belangstelling het Rotterdamse nieuws. Ook in haar romans gaat ze er vaak naar terug.

Het geweld én de kleurenpracht van een getekende stofstorm

Allesverwoestende stofstormen zijn een drama, maar tegelijk een visueel spektakel. In haar nieuwste graphic novel heeft tekenaar Aimée de Jongh zich hierop uitgeleefd. ‘Technisch vond ik het een geweldige uitdaging.’

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden