Goedemorgen

Stille autoweg verandert in fietspad: een blijvertje?

Grote Europese steden als Brussel, Milaan en Berlijn geven de fietser in deze tijd ruim baan: zelfs autowegen komen voor de tweewielers beschikbaar. Zo creëert de crisis voor de fietser een heus tweewielerparadijsBeeld Photo News

Plots zijn steden autoluw. En dat zónder milieuzones of dieselban. Autobezitters laten hun ‘blik’ vanzelf staan, nu thuiswerken en lokaal leven de norm is. Dat pakt goed uit voor fietsers. Steden rollen de rode loper voor ze uit. Door heel Europa  zie je dat gebeuren. Berlijn en Brussel namen leeggevallen autowegen, hupsakee, in gebruik als tijdelijke fietspaden. In Parijs kun je plots ook prima op de pedalen stappen, zonder vuile dampen te happen. 

Bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) hopen ze dat ook onze steden ook nóg fietsvriendelijker worden, als gevolg van Covid-19. Daar is alle reden toe, volgens de organisatie. VVN voorziet dat mensen bus en trein deels gaan mijden zolang de coronacrisis zal dooretteren, omdat de anderhalvemeterregel beter uit te voeren is op de fiets. 

Verbetering van het fietswegennet zijn geen overbodige luxe, volgens VVN. Op knelpunten in de stad slibben fietspaden dicht, of is het wringen tussen de ronkende auto’s. Alle klachten van fietsers opeens oplossen lukt zelfs in de crisis niet, beseffen ze ook bij de organisatie voor veilig verkeer. “Niet alles kan direct worden uitgevoerd, maar als we nu een goede voorbereiding treffen kan straks alles sneller worden gerealiseerd.” Ook de Fietsersbond ziet trappen als dé vervoersvorm tijdens en ná corona.

Die boodschap klinkt ook in Milaan. Die Italiaanse stad wil de crisis benutten om te transformeren, van autostad naar een tweewielerparadijs. De Milanese wethouder Marco Granelli van mobiliteit staat te popelen. Een riant netwerk van fietspaden moet snel verschijnen. Nu alles stilligt, zo is de hoop van Granelli, is de aanleg organisatorisch gezien een fluitje van een cent.

Lees ook: 

Er is ook een winnaar in de coronacrisis: het milieu

De coronacrisis heeft ook gevolgen die niet direct als negatief worden ervaren. Het is stiller (minder verkeer op de weg en in de lucht), het is schoner (minder zwerfvuil, minder vervuiling) en nieuwe groepen ontdekken de natuur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden