Horeca

Steeds meer restaurants vragen aanbetaling bij een reservering: ‘No-shows kun je er niet bij hebben’

Mede-eigenaar Pieter Smits aan het werk in restaurant Scheepskameel in Amsterdam. Beeld Jean-Pierre Jans
Mede-eigenaar Pieter Smits aan het werk in restaurant Scheepskameel in Amsterdam.Beeld Jean-Pierre Jans

Restaurants kiezen in coronatijd voor aanbetalingen bij reserveringen. Ze kunnen zich geen lege tafels veroorloven.

Floris Akkerman

Bij tandartsen gebeurt het al: betalen als je niet komt opdagen bij je afspraak. Nu zien ook steeds meer restaurants daar heil in. Tijdens de pandemie is het aantal restaurants dat werkt met betalen voor een reservering sterk gegroeid, blijkt uit cijfers van Formitable, een online reserveringssysteem. In oktober 2019 startten dertig restaurants met het vragen van een aanbetaling voor een reservering. In mei 2020, na de eerste lockdownperiode, waren dat er 142. Inmiddels zijn daar nog tientallen restaurants bij gekomen.

De coronarestricties zorgen ervoor dat restaurants het zich niet kunnen permitteren dat gasten bij een reservering niet komen opdagen, en ze omzet verliezen. Vóór de coronacrisis hadden aanbetalingen voor een reservering al hun intrede gedaan in de horeca, om zogeheten no-shows – het niet verschijnen bij een reservering – tegen te gaan.

“Het is een ontzettend lastige periode. Heel veel restaurants kunnen niet of nauwelijks winst maken”, zegt Raymond Wilders van Formitable. “Bij de coronarestricties kun je geen no-shows erbij hebben.”

Niet meer wachten op een vrije tafel

Door de coronamaatregelen, zoals de anderhalvemeterregel, kunnen restaurants minder gasten ontvangen dan voor de coronacrisis. Ook komen er bijvoorbeeld niet zomaar gasten meer binnen die bij een volle bezetting bij de bar gaan zitten wachten op een vrije tafel. Kijkend naar de omzet, stelt Wilders, is de aanbetaling een druppel op een gloeiende plaat: meestal 20 euro per gast. “Ze doen het om die lege stoelen te voorkomen.”

Restaurant Café Caron in Amsterdam stapte in coronatijd over op aanbetalingen. “Daarvoor hadden wij onze bar open voor de mensen die nog laat kwamen aanlopen”, zegt Rijk Wessels, medewerker van het Amsterdamse restaurant. “Hierdoor konden we met buren, bekenden en familieleden een tafel opvullen als een reservering niet werd nagekomen. Tegenwoordig hebben we minder tafels en niemand aan de bar, vandaar een aanbetaling.”

Café Caron vraagt een aanbetaling van 20 euro per persoon. Dat is meer ter bevestiging en zekerheid dat de tafel wordt gebruikt, stelt Wessels. Nu kent Café Caron twee lege tafels per week door een no-show, voorheen één tafel per dag. “De gasten bellen in ieder geval af, zodat we daar rekening mee kunnen houden.” Al te strikt is het restaurant niet. Als iemand ziek is, krijgt hij zijn aanbetaling terug. “Maar als je ergens anders gaat eten of je belt laat af, brengen we dit wel in rekening.”

Een tafel reserveren in vier verschillende restaurants

Koninklijke Horeca Nederland vindt het logisch dat ondernemers kiezen voor aanbetalingen. “In de periode van coronabeperkingen was reserveren verplicht”, schrijft de brancheorganisatie. “Dat geeft met de anderhalve meter druk op de maximale bezetting. Hierbij is een no-show direct verlies.”

Restaurant Scheepskameel in Amsterdam begon al voor coronatijd met aanbetalingen van 35 euro per persoon. Mede-eigenaar Pieter Smits vertelt over bedrijven die op één avond in vier restaurants een tafel reserveerden en besloten om naar één van die vier te gaan zonder de andere af te zeggen. Sinds de aanbetalingen heeft Scheepskameel amper nog met no-shows te maken, vertelt Smits. Hooguit twee per maand. “Aanbetalingen zag je al in Parijs, Londen en New York. Daar liggen de huren hoog. Dit zie je ook in Amsterdam. De tafels moeten gevuld zijn.”

“Ik denk dat aanbetalingen blijvend zijn”, stelt Wessels van Café Caron. “Als je eenmaal merkt dat het zo goed werkt, is het lekker om dit te blijven doen.”

Lees ook:

In de horeca krijgen ze de roosters niet meer rond

Horecazaken kampen met personeelstekorten. Dat komt door uitstroom, maar ook door coronabesmettingen onder de vaak jonge serveerders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden