Luchthaven

Spontane staking Schiphol komt niet onverwacht: grondpersoneel al lang bezorgd over gebrek aan collega’s

Reizigers in een vertrekhal van Schiphol. Door een staking van het grondpersoneel zijn tientallen vluchten geannuleerd. Beeld ANP
Reizigers in een vertrekhal van Schiphol. Door een staking van het grondpersoneel zijn tientallen vluchten geannuleerd.Beeld ANP

Grondpersoneel van KLM klaagt al langer over het gebrek aan collega's en de hoge werkdruk. Zaterdag leidde de onvrede tot een spontane staking, en een complete ontregeling van Schiphol. Hoe kwam het zo ver?

Charlot Verlouw en Marten van de Wier

De wilde staking van grondpersoneel van KLM leidde tot chaos, op een zaterdag die extra druk was vanwege het begin van de meivakantie. De luchthaven riep ook passagiers van andere luchtvaartmaatschappijen op niet meer naar Schiphol te komen. 110 vluchten werden geannuleerd. Zondag was er wel weer normaal vliegverkeer, al was het door de actie extra druk.

Volgens vakbond FNV besloten 150 platformmedewerkers zaterdagochtend spontaan om de kantine niet te verlaten. De actie duurde tot ongeveer 12.00 uur, en werd door de stakers beëindigd omdat door de opeenhoping van mensen op de luchthaven een gevaarlijke situatie zou kunnen ontstaan. De afhandelingstak van KLM is de grootste afhandelaar op Schiphol en goed voor de afwikkeling van ongeveer de helft van alle vluchten.

KLM zou alleen uitzendkrachten willen inhuren, voor 11,50 euro per uur

Dat de onvrede juist nu tot stakingen leidde, is niet toevallig. Vakbond FNV voorspelde begin april al problemen in vakantietijd vanwege personeelstekorten bij grondpersoneel van verschillende luchtvaartmaatschappijen en bedrijven op Schiphol. Volgens de bond zijn medewerkers met tijdelijke contracten in coronatijd hun werk kwijtgeraakt, en het lukt niet tijdig voldoende personeel te vinden nu het vliegverkeer weer aantrekt.

Volgens de vakbond komt dat doordat KLM alleen uitzendkrachten wil inhuren, en geen nieuwe mensen in dienst wil nemen. Het brutoloon ligt daarbij volgens de vakbond op 11,50 euro per uur. Veel te laag, vindt FNV.

‘De bezetting is minder dan de helft van wat het moet zijn’

De groep medewerkers die het werk neerlegde heeft overigens wél een vast contract, en verdient met rond de 14 euro per uur ietsje beter. Maar zij maken zich zorgen over het gebrek aan collega’s. “De bezetting is minder dan de helft van wat die zou moeten zijn”, zegt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol van FNV.

De veiligheid van het werk, die volgens FNV al te wensen overliet, komt daardoor verder onder druk te staan. “Het risico bestaat dat in de haast protocollen niet goed worden gevolgd. Dat je met een voertuig toch snel even onder een vliegtuigvleugel doorrijdt. Dat wil je niet op een luchthaven.”

KLM wil nu werk uitbesteden aan een concurrent, werknemers vrezen voor hun baan

De lont in het kruitvat was een bericht van donderdagavond, waarin staat dat KLM vanaf mei tot het einde van het hoogseizoen het gat in de bezetting wilde opvullen door dagelijks tientallen medewerkers in te huren van Viggo, een concurrerende bagage-afhandelaar. Volgens Van Doesburg zijn de KLM-medewerkers bang dat hun werkgever de bagage-afhandeling verder uitbesteedt, en dat ook hun baan daarmee in gevaar komt.

Reizigers staan buiten in de rij bij Schiphol.  Beeld ANP
Reizigers staan buiten in de rij bij Schiphol.Beeld ANP

KLM-afhandelaars bleven als enige buiten sectorbrede cao

Onlangs werden de FNV en de meeste onafhankelijke afhandelingsbedrijven het eens over een nieuwe cao. Zo werd er een startloon van 14 euro per uur onderhandeld, en is afgesproken dat jeugdloonschalen verdwijnen en de onregelmatigheidstoeslag blijft bestaan. Oudere medewerkers die minder willen werken krijgen een regeling.

De KLM-afhandelaars vallen niet onder deze nieuwe cao. De FNV meldt dat de bond onderhandelingen met de KLM wil opstarten, maar dat daar nog weinig schot in zit. “Alle andere afhandelaars, ook Viggo, hebben betere roosters, beloning en arbeidsomstandigheden dan KLM", zegt Van Doesburg.

KLM zegt in een verklaring dat het zaterdag met het grondpersoneel heeft gesproken over ‘het tekort aan personeel, de hoge werkdruk’ en ‘baanbehoud op de lange termijn’. “Deze gesprekken zullen we uiteraard in de komende periode voortzetten.” Volgens Van Doesburg heeft KLM in die gesprekken geen toezeggingen gedaan.

De luchtvaartmaatschappij meldde zondag aan persbureau ANP ‘alles op alles’ te zetten om passagiers en achtergebleven bagage alsnog op de plaats van bestemming te krijgen.

Lees ook:
FNV: Werken op Schiphol is ongezond en onveilig. ‘We zijn meer poppetjes dan mensen’

Werken op Schiphol is niet gezond en veilig genoeg, zo waarschuwde FNV in 2020 al. Dat kan de luchthaven straks gaan opbreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden