Slechtzienden

Soepfabrikant laat verpakkingen met braille drukken

null Beeld Colourbox
Beeld Colourbox

Soepfabrikant Naturally Tasty biedt zijn linzensoep vanaf volgende week aan in verpakkingen met brailleschrift. Het jonge bedrijf, dat als voornaamste product biologische linzensoepen maakt, die onder meer verkrijgbaar zijn bij de supermarkten van Ekoplaza, Spar en Plus, is een van de weinige producenten van voedingsmiddelen die dat doet.

In Nederland zijn ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend, volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Geneesmiddelenfabrikanten zijn verplicht om de naam van een medicijn in braille te vermelden. Maar voor producenten van levensmiddelen is die verplichting er niet. Vandaar dat er nauwelijks producten met braille in de schappen liggen. “Consumenten met een visuele beperking moeten zelfstandig boodschappen kunnen doen”, zegt Tim Velthuis van ontwerpbureau DiDutch dat de brailleverpakking ontwikkelde. “Ook thuis is het handig om te weten welke smaak soep ze uit de kast pakken.”

Een paar producten met braille op de verpakking zijn er al wel. De wijnen van M. Chapoutier bijvoorbeeld die verkrijgbaar zijn bij Gall & Gall. Een paar jaar geleden voorzag Coca Cola zijn blikjes en flesjes van braille – tijdelijk.

De brailleverpakking van Naturally Tasty verschijnt in drie talen: Nederlands, Frans en Duits.

Lees ook:

Zien zonder ogen, een nieuwe studie wijst uit dat het kan

Onderzoekers proberen blinde mensen een deel van hun zicht terug te geven met behulp van een hersenimplantaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden