Zomer 2020

Sleutelen en solorijden, want toertochten zitten er voor de ‘oudere jongeren’ niet in

Arjan Zandbergen met zijn Puch. Beeld Jorgen Caris

Corona houdt veel Nederlanders deze zomer in eigen land. Maar dat betekent niet dat iedereen bij de pakken neer gaat zitten. Trouw trekt het land rond en vraagt mensen: hoe brengt u deze onvergetelijke zomer van 2020 door? 

Voor iemand die zo liefdevol het spatbord van een Puch kan strelen, kreeg Arjan Zandbergen (36) uit De Bilt pas laat zijn eerste brommer. Hij was 31. Te oud om zijn Puch uit 1965 een jeugdliefde te noemen. Want zo ontstond bij veel inmiddels oudere mannen de liefde voor klassieke brommers. Als zij hun Puch aantrappen, zijn ze weer zestien. Het is hen aan te zien als ze ’s zomers in colonnes hun toertochten maken: jongens op leeftijd. 

Deze zomer zullen ze even geen zestien zijn. Brommerverenigingen hebben hun georganiseerde toertochten moeten afzeggen. Ook Puch66, de Puch- en Tomosclub voor Hollands Midden, waar Zandbergen bestuurslid is. Je kunt wel achter elkaar rijden, zegt Zandbergen. Maar een belangrijk onderdeel van de tochten is het drankje, de barbecue en de gezelligheid na de tocht. “Dat is een evenement en dat mag niet, in elk geval tot september.” 

Veel leden zitten in de risicogroep

Te laat voor de jaarlijkse zomertocht die voor augustus op de agenda stond. “Met 120 Puchs en Tomossen rijden we dan door het land. Maar veel van onze leden zijn in de zestig en zeventig. Zij behoren tot de risicogroep.” Geen tochten dit jaar, het is jammer, zegt Zandbergen. “Dan moeten we volgend jaar maar twee grote feesten houden. Eén aan het begin en een aan het eind van de zomer.”

Tot die tijd zal Zandbergen vaker alleen rijden, of in kleinere groepjes. Want hij is geen sleutelaar, maar een echte rijder. Handen aan het hoge stuur, rondkijken, relaxen. Soms steekt iemand een duim op. Of knijpt zijn neus dicht.

Dat laatste is trouwens nergens voor nodig, toont Zandbergen. Hij trapt de Puch aan. De eencilinder met 50 cc laat knetterend van zich horen. Zónder blauwgrijze mist die je de lust tot ademen ontneemt. “Onze club rijdt met de schoonst mogelijke brandstof. We hebben speciale brandstof die minder schadelijke stoffen bevat, zoals benzeen, ethanol en tolueen.”

Vrijheid, vakantie en een lief veroveren

Brommerrijden, dat betekent voor mannen vrijheid, vakantie en een lief veroveren. Voor Zandbergen gold dit niet. De Puch veroverde hem. En een lief had hij ook al. Ze neemt een foto van de verslaggever, de fotograaf en de Puch die in de tuin met zijn veren pronkt. Voor in het clubblad van Puch66. Waar komt zijn liefde voor de klassieke brommer met het hoge stuur vandaan?

“Mijn oom, de oudste broer van mijn vader, kocht de Puch in 1965”, zegt Zandbergen. “Daarna kocht de tweelingbroer van mijn vader hem toen hij 16 werd, voor 160 gulden. Rond 1975 kwam de helmplicht. Dat vond mijn andere oom niks, dus verdween de Puch op een zolder van een bloembollenschuur. In 1994 haalde mijn vader hem er weer uit en renoveerde hem.” Toch wist de opgeknapte klassieker Zandbergens tienerhart nog niet te veroveren. Liever spaarde hij voor zijn rijbewijs.

Vandaag is het negen jaar geleden dat zijn vader overleed. Ter nagedachtenis aan hem haalde Zandbergen een paar jaar geleden de brommer uit de vergetelheid. Ditmaal sprong de vonk wel over. “Kijk, deze voorkant”, zegt hij, “dat maakt hem stoer. De vorm van de kap over de koplamp, dat is de zogeheten kikkerbek.”

Een kikkerbek die glimt als de vacht van een verwende kat.

Lees ook:

De halve brommer werd nooit een succesnummer 

In september 1975 toverde de minister van verkeer en waterstaat Tjerk Westerterp een nieuw konijn uit de hoed: de snorfiets. Optimistische voorspellers geloofden wel meer dan een miljoen snorfietsen in Nederland te kunnen verkopen. Maar het pakte anders uit. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden