Avondje van sinterklaas

Sinterklaas is welkom, maar aan cadeaus geven we minder uit

De Nieuwe Sint in de Melkweg in Amsterdam. Er zijn geen pieten bij zijn feest. Zijn  motto is dat iedereen eigenlijk een sint is.  Beeld ANP / Dingena Mol
De Nieuwe Sint in de Melkweg in Amsterdam. Er zijn geen pieten bij zijn feest. Zijn motto is dat iedereen eigenlijk een sint is.Beeld ANP / Dingena Mol

Op 5 december kunnen we weer sinterklaas vieren zonder coronamaatregelen. Leeft het feest dit jaar? Of hebben we, met inflatie en hoge energieprijzen, wel andere dingen aan ons hoofd?

Jos Smit

Bezuinigingen op sinterklaas? Bij de Sinterklaas Centrale Amsterdam merken ze er niks van. Op bestelling stuurt het bedrijf een sint en twee pieten bij mensen langs. “Wij verzorgen ongeveer driehonderd bezoeken dit jaar. Dat is hetzelfde aantal als voor corona”, vertelt eigenaar Nel Bloothoofd.

Ze is opgelucht dat de Centrale terug is op het oude niveau, en dat het bedrijf geen last heeft van eventuele economische kopzorgen van klanten. “Het is toch een kinderfeest, misschien dat mensen dit wel door laten gaan en ergens anders op bezuinigen”, speculeert ze.

Goedkopere cadeaus, eten en drinken

Toch heeft de economische malaise wel degelijk invloed op hoe mensen de Sinterklaasviering invullen. Een onderzoek van ABN Amro laat zien dat 40 procent van de respondenten een veel lager budget heeft voor cadeaus dan eerdere jaren.

En er wordt niet alleen minder uitgegeven aan cadeaus, mensen besparen ook op boodschappen voor het heilig avondje. Het onderzoek wijst uit dat 35 procent van de mensen veel minder besteedt aan eten en drinken.

Om toch een leuke pakjesavond te hebben voor de kinderen gaan mensen op zoek naar goedkopere cadeaus. Handelsplatform Marktplaats zag dat het aantal zoekacties in de speelgoedcategorie met 10 procent steeg in november ten opzichte van 2021. Mensen waren vooral op zoek naar speelgoedwapens en modeltreinen.

Dat ouders dit jaar anders inkopen dan voor de pandemie merkt ook Vakcentrum, de belangenorganisatie voor onder andere speelgoedwinkels. “De besteding per kind ligt lager dan voor corona”, zegt Hans Verweij, woordvoerder van de organisatie.

Verweij geeft aan dat er tegelijkertijd meer duurzaam speelgoed wordt verkocht dan eerder. “Ouders of opa’s en oma’s vinden het steeds belangrijker om fatsoenlijk speelgoed te geven, dat niet dezelfde avond nog kapotgaat. Ook lijken mensen meer praktische cadeaus te geven, zoals bijvoorbeeld een nieuwe schooltas.”

Bij bedrijven zit nog geld in de pot

De Sinterklaas Centrale Amsterdam organiseert vooral bezoek van de sint bij mensen thuis. JB Productions van Jeroen van den Berg pakt het groter aan en organiseert sinterklaasfeesten voor bedrijven. Net als Nel Bloothoofd zegt Van den Berg dat zijn bedrijf op hetzelfde niveau zit als voor corona.

Hij heeft hier wel een verklaring voor. “Dit soort feesten bij bedrijven worden georganiseerd door werknemersorganisaties. Die hebben de afgelopen twee jaar niks kunnen organiseren, daar zit dus nog geld in de pot.”

Het is zelfs zo druk dat er bij zijn bedrijf meer aanvragen binnenkomen dan ze kunnen afhandelen. Ook sinterklaas is niet immuun voor personeelstekorten. Van den Berg kan niet zoveel pieten vinden als hij nodig heeft.

Lees ook:

Zwarte Piet uit het straatbeeld, maar online floreert de handel

Nu Zwarte Piet uit het straatbeeld verdwijnt, vragen mensen op de tweedehands markt woekerprijzen voor het verbannen figuur.

Het sinterklaasfeest is weer genieten van gespannen gezichtjes en rode wangen

De familie Kegel trekt lootjes onder de volwassenen, en de kinderen worden verwend door sint: het familiefeest is dit jaar bijna als vanouds.

De inflatie neemt in rap tempo af. Valt het dan toch mee met die crisis?

Hoge inflatie, torenhoge energieprijzen, minder koopkracht en consumenten die pessimistisch zijn over de economische vooruitzichten. Het ziet er allemaal somber uit. Maar: niet alle signalen zijn negatief.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden