Scholenkoepel slaat alarm over criminele leerlingen die onderwijs ontwrichten

Zowel binnen als buiten de scholen neemt geweld onder jongeren extremere vormen aan. Dit mes is in oktober 2019 in beslag genomen nadat groepen jongeren uit Charlois en IJsselmonde elkaar opzochten.Beeld Politie Rotterdam

Scholenkoepel iHub slaat alarm over criminele jongeren die het onderwijs ontwrichten. ‘Stop dat niet in de doofpot.’

Criminele leerlingen drukken steeds meer hun negatieve stempel op het onderwijs. Stop dat niet langer in de doofpot, kom er mee naar buiten en werk aan een oplossing, zegt bestuurder Mariëtte van Leeuwen van scholenkoepel iHub waar dertig scholen met speciaal onderwijs onder vallen.

Het afgelopen jaar telde iHub ongeveer 3500 incidenten. De ernst ­varieert van een joint roken tot een doorgeladen vuurwapen trekken in de klas. Van Leeuwen ziet dat zowel de ernst van de incidenten als de aantallen sterk toenemen.

“Het is niet alleen het speciaal onderwijs dat hiermee te maken krijgt”, zegt Van Leeuwen. “Kinderen die bij ons op school zitten, komen deels van andere onderwijsinstellingen. Dit gedrag is niet bij ons ontstaan. Voor een schoolbestuur- of koepel kan er een reden zijn om niet openlijk over de problemen te praten. Een veilig leerklimaat levert immers leerlingen op. Maar als we er niet over praten, komen we ook niet tot oplossingen.”

Die oplossingen zitten in betere samenwerking tussen politie, justitie, jeugdzorg en onderwijs. Van Leeuwen noemt een voorbeeld van een leerling die enkele dagen ‘kwijt was’. “De leerling kwam terug op school en werd als een held ontvangen. Hij bleek een roof te hebben gepleegd en zat een paar dagen vast. Hadden wij dat geweten, dan hadden we leerlingen kunnen voorbereiden en laten zien dat de jongen geen held is maar een lafaard. Ook hadden we eventueel veiligheidsmaatregelen kunnen treffen voor personeel en medeleerlingen. Nu zijn politie, justitie, jeugdzorg en onderwijs gescheiden werelden. Wij zouden deze willen verbinden.”

Dat criminele leerlingen steeds vaker het onderwijs ontwrichten, heeft volgens Van Leeuwen te maken met allerlei factoren die samenkomen. “Je ziet eenoudergezinnen die moeite hebben de boel reilende en zeilende te houden”, begint Van Leeuwen aan een opsomming. “Er zijn grotere verschillen in arm en rijk en daardoor ontstaat bij sommigen de behoefte om in status te klimmen, op een negatieve manier. We zien dat ouders minder toezicht hebben op wat hun kinderen doen omdat volwassenen niet goed weten wat zich afspeelt in de digitale wereld.” Vanuit die wereld komen leerlingen bijvoorbeeld in aanraking met zogeheten drillmuziek. Dat is een muziekstroming waarin rappers geweld verheerlijken.

Een sleutelrol in de aanpak van ontspoorde leerlingen ligt volgens Van Leeuwen toch echt bij de ouders. Boetes geven helpt niet. Daarmee verwijst Van Leeuwen naar de Rotterdamse aanpak om ouders van jonge messendragers met 2500 euro te beboeten. “Ouders moeten juist worden betrokken in de aanpak van hun kinderen, in samenwerking met jeugdzorg en onderwijs.”

Lees ook:

Politie in grote steden vreest geweld door drillmuziek

In grote steden neemt de politie maatregelen om door rapmuziek geïnspireerd geweld te voorkomen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden