Corruptie

Rotterdamse haven op grote schaal geïnfiltreerd door criminelen

De Euromax Terminal Rotterdam, op de Maasvlakte. Beeld ANP
De Euromax Terminal Rotterdam, op de Maasvlakte.Beeld ANP

De districtschef van de Zeehavenpolitie waarschuwt: de corruptie in de Rotterdamse haven is wijdverbreid en moeilijk aan te pakken.

De Rotterdamse haven is op grote schaal geïnfiltreerd door drugsbendes. De corruptie in de haven beperkt zich al lang niet meer enkel tot de douane, zegt districtschef Jan Janse van de Zeehavenpolitie in NRC Handelsblad, en is veel groter dan veel mensen denken. De georganiseerde misdaad heeft niet alleen binnen rederijen de juiste mensen op de juiste plekken, ook beveiligingsbedrijven, containerterminals en transportbedrijven zijn geïnfiltreerd door criminelen.

Zo kunnen ‘uithalers’, mensen die gesmokkelde drugs van het haventerrein af moeten krijgen, in lege zeecontainers het zwaar beveiligde terrein op gesmokkeld worden. Daar wachten ze vervolgens tot de container met drugs klaar is om leeggehaald te worden. Dat kan volgens Janse alleen met hulp van binnenuit. “Een lege container krijg je alleen het terrein op als die is aangemeld, en dat gebeurt vanuit de rederij. Vervolgens moet je weten waar de container met de drugs staat”, aldus Janse in NRC.

Kat-en-muisspel

Dat de Rotterdamse haven een immens probleem heeft met drugssmokkel is al langer bekend. In 2020 werd 40.641 kilo cocaïne onderschept, dat is bijna 7000 kilo meer dan in 2019. Verder vond de politie grote hoeveelheden crystal meth, heroïne en marihuana. Niet alleen worden er steeds meer drugsladingen onderschept, de partijen die gevonden worden zijn ook nog eens steeds groter. De politie speelt een kat-en-muisspel met drugscriminelen. Die verzinnen steeds nieuwe methoden om hun waar te verplaatsen. Zo trof de douane vorig jaar drugs aan in medische apparatuur en containers met medicijnen.

Ondertussen bestaat het zogeheten Harc-team – een samenwerkingsverband van de douane, opsporingsdienst Fiod, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie – uit slechts achttien personen. Janse beklaagt zich erover in NRC. Sinds 2014, toen het team ‘slechts’ 7.500 kilo drugs aantrof, is het niet gegroeid. “Dat is een beetje absurd”, aldus Janse. “Het is jammer dat de minister het Harc-team al die jaren niet heeft vergroot.”

Bekende gezichten

De Tweede Kamer liet zich begin februari bijpraten over de problemen in de Rotterdamse haven. De douane en havenpolitie treffen nogal eens bekende gezichten aan tussen en in containers, bleek toen al. Tientallen ‘uithalers’ worden meermaals aangehouden in het havengebied, hield officier van justitie Ernst Pol de Kamer toen voor.

Het probleem ontstaat wanneer de handlangers in de kraag worden gevat nog voor zij de drugs aan het verplaatsen zijn. “In zulke gevallen komen verdachten met de mooiste verhalen om te verklaren waarom zij onbevoegd rondliepen in de haven”, aldus Pol. “En al weten we dat het leugens zijn, dat ze heus niet naar Engeland wilden reizen of bananen kwamen eten, moeten wij als justitie kunnen bewijzen dat het anders zit en ze betrokken zijn bij de import van verdovende middelen.”

Dat is lastig, waardoor de criminele handlangers vaak na een paar uur weer buiten staan, hoogstens met een geldboete. Een wetsvoorstel om dat op te lossen ligt bij de Eerste Kamer. Die wet moet het mogelijk maken om mensen die niet op het haventerrein thuishoren voor een jaar op te sluiten. De vraag is echter of dat afdoende zal zijn. Volgens districtschef Janse zijn veel handlangers legaal op het haventerrein. Ze hebben zich ingeschreven als taxichauffeur, vrachtwagenchauffeur of beveiliger.

De Zeehavenpolitie wil in de toekomst meer optrekken met bedrijven. “De grote reders en beveiligingsbedrijven zijn ook slachtoffer, die willen dit ook niet”, aldus Janse. Ook hoopt hij dat het helpt om meer samen te werken met de havens van Hamburg en Antwerpen.

Lees ook:

Hardnekkig probleem in de Rotterdamse haven: de smokkelaars die drugs uit containers veiligstellen

De Tweede Kamer laat zich met rondetafelgesprekken bijpraten over corruptie en criminaliteit in de Rotterdamse haven.

OM eist 12 jaar cel tegen douanier voor invoer 1500 kilo cocaïne

Een container tjokvol mango’s werd door de douane gewantrouwd. Toch zou scanmedewerker Hassan O. de lading zonder extra check hebben doorgelaten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden