Veiligheid
Rotterdam wil 30 kilometer per uur in groot deel bebouwde kom
Rotterdam wil vanaf 2023 op wegen binnen de bebouwde kom waar veel ongelukken gebeuren een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur invoeren. Dat heeft het Rotterdamse college van B en W bekendgemaakt.
Om dat op tijd voor elkaar te krijgen, begint de stad nu al met de voorbereidingswerkzaamheden. Het college wil de verkeersveiligheid verbeteren door de snelheid te verlagen. Acht op de tien van de ongevallen gebeurt op wegen waar de maximumsnelheid 50 kilometer per uur is. Het aantal ongevallen zal volgens het college afnemen als er op minder wegen 50 gereden mag worden. Bovendien is de impact van een verkeersongeval bij 30 kilometer per uur veel minder groot. Voetgangers en fietsers hebben bij een aanrijding met een auto zelfs 90 procent meer kans het ongeval te overleven.
Volgens wethouder Judith Bokhove van mobiliteit wordt 30 kilometer per uur de norm. “Hoe we het in de hele stad gaan invoeren, bekijken we nog. We beginnen al op kleinere schaal. Komend jaar en in 2023 gaat de snelheid al in achttien straten van 50 naar 30.” Die straten moeten daarvoor, in overleg met omwonenden, anders worden ingericht. Er komt meer ruimte voor langzaam verkeer en verkeersremmende maatregelen.
De snelheidsverlaging naar 30 zorgt volgens het college voor een veiligere en aantrekkelijkere stad. De verwachting is dat het aantal autoritten in de stad met 78.000 afneemt, doordat mensen kiezen voor de fiets of openbaar vervoer. Daarbij helpt de lagere snelheid om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken.
In Nederland zijn andere steden zoals Utrecht, Groningen en Amsterdam ook bezig met plannen om de snelheidsverlaging door te voeren.
Lees ook:
Amsterdam begint als eerste stad met maximum van 30 kilometer per uur
Amsterdam verandert van een 50-kilometer- in een 30-kilometerstad. Het tekent de omslag in denken over de auto die in Nederland gaande is.