Droogte langs de Rijn. De binnenvaart ondervindt flinke hinder door de lage waterstanden.

Droogte

Rijn bereikt laagste waterstand ooit: ‘Veel werk aan de winkel’

Droogte langs de Rijn. De binnenvaart ondervindt flinke hinder door de lage waterstanden.Beeld ANP

Donderdagochtend bereikte de Rijn de laagste waterstand ooit. Tijd voor het Managementteam Watertekorten om in actie te komen.

Yara van Buuren

“Als je mij ziet, huil dan” – dat staat op een van de “hongerstenen” die afgelopen week zichtbaar werden in de Duitse rivieren de Rijn en de Elbe. Door de droogte verschijnen de grote stenen met inscripties aan het wateroppervlak. Het zijn onheilspellende waarschuwingen uit het verleden, om toekomstige generaties te waarschuwen over de lage waterstand.

Ook op dit moment veroorzaakt de lage waterstand in Europese rivieren economische schade en energieproblemen. Donderdagochtend werd de laagste waterstand ooit gemeten in de Rijn bij de Gelderse plaats Lobith. In de ochtend stond het water op 6,48 meter boven NAP. Dat is lager dan de waterstand tijdens de extreme droogte in 2018.

En de problemen zijn voorlopig nog niet voorbij. Hoewel het komend weekend in het stroomgebied van de Rijn gaat regenen, lopen de temperaturen volgende week weer op en blijft het droog. De effecten van de droogte verschillen sterk per regio.

Dag en nacht bezig

Zodra er in Nederland sprake is van een nationaal watertekort wordt het Managementteam Watertekorten (MTW) actief. Het stuurt de regionale teams aan die nu ook in de avond en weekenden inspecties uitvoeren. “Er is voldoende werk aan de winkel”, vertelt voorzitter van het crisisteam Michèle Blom.

Wettelijk is vastgelegd dat het nathouden van de veendijken daarbij de hoogste prioriteit heeft. “Een groot deel van ons land bevindt zich onder het zeeniveau. Dus de veiligheid van alle Nederlanders staat voorop”, legt Blom uit. Direct daarna volgt het veiligstellen van de energie- en de drinkwatervoorzieningen. Maar daar hoeft voorlopig nog niemand zich zorgen over te maken, zegt Blom.

Maatregelen

Daarnaast probeert het crisisteam de procesindustrie zo lang mogelijk draaiende te houden. Daaronder vallen bijvoorbeeld frisdrankfabrikanten en datacenters. Onderaan de prioriteitenlijst staan de landbouw, scheepvaart en de natuur. Dagelijks worden nieuwe maatregelen genomen die van invloed zijn op deze sectoren. Denk hierbij aan het beregeningsverbod voor boeren. “We nemen alleen maatregelen als die echt noodzakelijk zijn”, benadrukt Blom.

Het managementteam houdt er rekening mee dat de situatie voorlopig niet verbetert en heeft daarom al een aantal maatregelen klaar staan. Zo kan Rijkswaterstaat eenrichtingsverkeer instellen voor alle scheepvaart op de Boven-IJssel, mocht het water onder de 1,45 meter diepte zakken.

In dat geval moeten schepen vanuit Duitsland ongeveer 280 kilometer omvaren. Hoeveel economische schade die maatregel zou veroorzaken, is volgens Blom lastig in te schatten. “Dat zal achteraf moeten blijken uit de evaluaties.”

Voorlopig is de maatregel niet nodig, het water is nu nog ongeveer 1,60 meter diep.

Lees ook:

Valt de Rijn droog op het ondiepste punt, dan krijgt de hele Duitse economie een tik

Het water in de Rijn daalt en daalt, met economische schade en een groot energieprobleem als gevolg. De Duitsers denken al terug aan de brandstoftekorten van 2018.

Prikken in de dijk, op zoek naar scheuren. Alles om een dijkbreuk zoals in 2003 te voorkomen

Het is warm en droog in Nederland. Daarom zijn dijkinspecteurs extra alert op schade aan de dijk, om een breuk te voorkomen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden