Mobiliteit

Recordafstand voor personenauto’s verbaast niet

Beeld RV

Nederlandse personenauto’s hebben vorig jaar 121,4 miljard kilometer afgelegd, een record. Geen echte verrassing, zegt de Mobiliteitsalliantie.

Het recordcijfer komt van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat het aantal personenautokilometers vorig jaar zag toenemen met 1,2 procent ten opzichte van 2017. Die stijging komt vooral doordat er 2,2 procent meer auto’s op de wegen waren, want per individu nam het aantal gereden kilometers juist af.

Sinds de economische crisis in 2008 is er een miljoen auto’s bijgekomen, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie en directeur van de ANWB. “De verwachting is dat het autoverkeer tot 2030 nog 20 procent zal groeien, en deze stijging is daarmee in lijn. Of je er blij mee moet zijn weet ik niet, maar het gebeurt.”

De economische groei is de belangrijkste motor voor de toename, maar volgens Van Bruggen speelt het verlangen van Nederlanders om mobiel te zijn ook een grote rol, onder meer aangejaagd door de vergrijzing, een betere gezondheid en de toename van vrije tijd. “We zijn een heel mobiel volk. Mobiliteit is geluk, dat je op pad kan maakt mensen gelukkig.”

De Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van 25 organisaties, waaronder de ANWB, OV-bedrijven, Transport & Logistiek Nederland en de Fietsersbond, waarschuwde afgelopen juni in haar Deltaplan mobiliteit 2030 dat Nederland dreigt vast te lopen als de overheid niet jaarlijks zo’n drie miljard investeert. Bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en betaalbaar vervoer voor iedereen moeten daarbij voorop staan, vindt de Mobiliteitsalliantie.

“Als we niets doen zal in de spits de reistijd op de wegen met 50 procent toenemen”, waarschuwt Van Bruggen. “Ik denk niet dat er iemand is die nog een nieuwe snelweg dwars door Nederland wil, maar het verder verbeteren van de snelwegen, waarom niet?

De steden zijn de grootste uitdaging, daar stijgt de mobiliteit het meest, aldus de alliantievoorzitter. “De prognose is dat er bijvoorbeeld in Den Haag 50.000 auto’s bijkomen, dat zijn honderd voetbalvelden vol. Als we in de steden met zoveel mensen willen wonen zullen we het OV moeten uitbreiden en betere fietsinfrastructuur moeten maken.”

Het Deltaplan van de alliantie is afgelopen juni in ontvangst genomen door de bewindslieden van het ministerie van infrastructuur en waterstaat. Of de wensen van de mobiliteitsclub worden ingewilligd is nog onduidelijk. Gisteren bleek wel dat het departement komend jaar 2,6 miljard reserveert voor onderhoud aan wegen, spoor en waterwegen, maar dat het totale budget van het ministerie met 600 miljoen krimpt tot 7,9 miljard.

“In alle eerlijkheid vind ik dat het te langzaam gaat, veel te langzaam”, zegt Van Bruggen over het mobiliteitsbeleid van Rutte-III. “Ik hoop dat dit kabinet er nog wat aan gaat doen, het is een gemiste kans. Wij overvragen niet en willen alleen dat het investeringsniveau weer uitkomt op het niveau van voor 2008. Laten we nou doorpakken.”

Lees ook: 

Deltaplan moet vastlopend verkeer voorkomen, en dat slimme vervoer kost 3 miljard euro per jaar

Als het kabinet tot 2040 niet elk jaar zo’n 3 miljard extra uittrekt voor vervoer, loopt Nederland vast. Daarvoor waarschuwen 25 verkeers- en vervoersorganisaties.

Waarom moeten armen altijd langer reizen?

Verkeersplanoloog Karel Martens wil aandacht voor de sociale kant van mobiliteit. ‘Het is bizar dat we daar niet over denken.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden