Faro

Rechtbank: ‘Nederland toch deels aansprakelijk voor vliegramp Faro met toestel Martinair in 1992'

Een toestel van Martinair passeert daags na de ramp in Faro het wrak van het verongelukte toestel.Beeld ANP

Over de vliegramp in Faro in 1992 zijn door de toenmalige overheidsinstantie Raad voor de Luchtvaart te stellige conclusies getrokken en zijn nabestaanden onvolledig geïnformeerd. 

Niet alleen de weersomstandigheden veroorzaakten de ramp met het toestel van Martinair, ook de piloten hebben verkeerd gehandeld. Omdat dit niet in het onderzoeksrapport van de Raad is opgenomen, is de Nederlandse staat deels aansprakelijk, aldus de rechtbank in Den Haag.

Overlevenden en nabestaanden van de vliegramp in Portugal hadden een zaak tegen de Staat aangespannen. Volgens hen staan er ‘aantoonbaar onjuiste beweringen’ in een rapport dat deskundigen in 2017 opstelden over de ramp. Hun advocaat Veeru Mewa laat in een reactie weten dat de nabestaanden “opgelucht” zijn. “Ze vinden dat ze eindelijk erkenning hebben gekregen.”

De rechter oordeelt dat de Staat voor 20 procent aansprakelijk is voor de per individuele eiser vast te stellen schade “voor zover deze nog niet is vergoed”. Het vaststellen van de schadevergoeding moet volgens Mewa nu in aparte procedures gevoerd worden. Hoe lang dit gaat duren, is nog niet in te schatten.

56 doden, meer dan honderd zwaargewonden

Bij de vliegramp met het Martinair-toestel - later opgegaan in KLM - kwamen 56 mensen om het leven. Meer dan honderd inzittenden raakten zwaargewond. In het toestel, dat neerstortte bij de landing, zaten voornamelijk Nederlanders.

De drie deskundigen die waren ingeschakeld om meer duidelijkheid te verschaffen over de oorzaak van de ramp, oordeelden dat plotseling slecht weer de oorzaak van de ramp was. Een door de nabestaanden ingeschakelde deskundige meende echter dat de piloten ernstige fouten hebben gemaakt. De rechtbank schrijft in het vonnis dat de Raad voor de Luchtvaart ten onrechte in het onderzoekrapport niet is ingegaan op de door de piloten “missed calls” en de “noodzaak tot het afbreken van de landing”.

Lees ook: 

Rechter buigt zich na 21 jaar over Faro-ramp Martinair

Ruim 21 jaar na de vliegramp nabij de Portugese stad Faro buigt de rechter zich opnieuw over de zaak tegen vliegtuigmaatschappij Martinair over de vliegtuigramp nabij Faro in 1992. Dertig slachtoffers eisten dat de schadevergoeding die zij destijds kregen, opnieuw zou worden vastgesteld. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden