Onderzoek

Politie schoot tekort bij aanpak agressieve vrachtwagenchauffeur Edwin M.

Juli 2021: agenten vormen een erehaag voor hun collega Arno, die om het leven kwam na een aanrijding door een vrachtwagen in het Waalhavengebied. Beeld ANP
Juli 2021: agenten vormen een erehaag voor hun collega Arno, die om het leven kwam na een aanrijding door een vrachtwagen in het Waalhavengebied.Beeld ANP

Vorig jaar reed vrachtwagenchauffeur Edwin. M. tijdens een controle motoragent Arno de Korte dood. De chauffeur was al langer in beeld bij de politie: hij verwondde eerder een motoragent met zijn truck en kreeg veel verkeersboetes. Er werd (te) weinig gedaan met meldingen over zijn gedrag.

Tim van der Pal

Het ontbrak de politie aan ‘een gecoördineerde, integrale aanpak’ van vrachtwagenchauffeur Edwin M. die vorig jaar motor­agent Arno de Korte doodreed. Dat concludeert de commissie-Spee die de aanrijding onderzocht. Er was geen overzicht van eerdere rechtszaken tegen M., voorvallen en boetes werden afzonderlijk afgehandeld.

Het laatste incident met M. gebeurde op 7 juli 2021 in de buurt van de Rotterdamse haven. Die dag werd de vrachtwagenchauffeur door politieagent Arno de Korte voor een controle naar de kant van de weg gehaald. Daarop reed M. de motoragent aan. De Korte werd honderden meters achter de vrachtwagen meegesleurd en overleed ter plekke.

Na de aanrijding ging M. ervandoor, later op de dag werd hij door de politie opgepakt. Hij zit sindsdien vast op verdenking van moord en/of doodslag.

Rancuneus jegens de politie

Het OM onderzocht de gebeurtenissen van die dag en stelde tijdens de eerste zitting van de rechtszaak in oktober dat M. expres inreed op de motoragent. Hij zou na jaren vol incidenten en boetes rancuneus zijn geweest jegens de politie. De inhoudelijke behandeling van de zaak volgt later dit jaar.

Volgens korpschef Henk van Essen was inderdaad al langer bekend dat M. gevaarlijk rijgedrag kon vertonen bij controles van zijn (regelmatig te zwaar beladen) vrachtwagen. Tijdens een controle in 2015 verwondde M. met zijn truck een motoragent zodanig dat deze zijn arm verloor. Hiervoor werd M. door de rechter veroordeeld tot 240 uur taakstraf, omdat alleen onzorgvuldig rijgedrag kon worden bewezen.

Het Team Verkeer van de politie vroeg agenten ten tijde van de rechtszaak om terughoudend te zijn met het controleren en aanspreken van de vrachtwagenchauffeur. Dit gebeurde met het oog op de veiligheid van agenten en om te voorkomen dat de lopende strafzaak zou worden beïnvloed. De commissie-Spee concludeert nu dat de opdracht van het Team Verkeer er in de praktijk voor zorgde dat veel agenten M. helemaal niet meer controleerden.

Ook betrokken bij een ongeval dat een fietsster het leven kostte

In 2020 was Edwin M. betrokken bij een ongeval waarbij een fietsster om het leven kwam. Ook toen was de vrachtwagen te zwaar beladen, maar de politie concludeerde dat M. aan het ongeval geen schuld had. Wel deed de politie meerdere meldingen bij het CBR vanwege het vermoeden dat de chauffeur niet over voldoende rijvaardigheid beschikte. Deze meldingen zijn niet goed doorgekomen, blijkt uit het rapport van de commissie-Spee.

De commissie voegt daaraan toe dat verschillende afdelingen van de politie in de toekomst beter moeten omgaan met de briefing voor verkeerscontroles. Ook moet er meer aandacht komen voor de geestelijke toestand van vrachtwagenchauffeurs.

Fred Westerbeke, politiechef van de eenheid Rotterdam, zegt in een persbericht naar aanleiding van het rapport: “7 juli 2021 staat voor altijd in ons geheugen gegrift. Met de uitkomsten van dit rapport kunnen we de tijd uiteraard niet terugdraaien. Wel is het belangrijk om hier voor de toekomst lessen uit te trekken.”

Lees ook:

Klokkenluider: Politie kreeg de opdracht levensgevaarlijke truckchauffeur niet meer te controleren

De vrachtwagenchauffeur die verdacht wordt van het doodrijden van een motoragent, blijkt al eerder, in 2015, een agent na een aanrijding zwaar te hebben verwond. Bovendien veroorzaakte hij vorig jaar zomer een dodelijk ongeval met een 79-jarige fietsster uit Hellevoetsluis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden