Stint

OVV: Lagere ambtenaar besliste uiteindelijk dat de stint best de weg op kon

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat legde afgelopen september in Oss een krans tijdens de onthulling van het herdenkingsmonument voor de kinderen die overleden bij het Stint-ongeluk in 2018. Beeld ANP

Een wirwar aan toelatingsprocedures, te veel ‘geïmproviseer’ en te weinig aandacht voor de veiligheid. Dat is de conclusie van het OVV-rapport naar aanleiding van het dodelijke ongeluk met een Stint, vorig jaar. “Politiek, ga niet meer op de stoel van de keuringsinstantie zitten.”

De Stint en andere licht gemotoriseerde voertuigen zoals elektrische bakfietsen en scootmobielen werden en worden te gemakkelijk toegelaten tot de openbare weg, zonder dat voldoende naar de veiligheid van deze voertuigen is gekeken, stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), in een woensdag verschenen onderzoek. Er zijn te veel verschillende toelatingsprocedures voor dit soort voertuigen, en bij sommige daarvan speelt veiligheid niet of nauwelijks een rol. Bovendien bemoeit de politiek zich te veel met deze toelatingseisen.

Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van het dodelijke ongeluk met een stint op een spoorwegovergang in Oss, vorig jaar september. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven, en raakten een vijfde kind en de bestuurder zwaar gewond. Het onderzoek naar de precieze toedracht van dat ongeluk loopt nog.

Innovatieve voertuigen

De OVV heeft nu gekeken naar hoe dit soort innovatieve voertuigen destijds op de openbare weg zijn toegelaten en wat daarbij mis is gegaan. Ook omdat er onder de gebruikers van licht gemotoriseerde voertuigen steeds meer doden vallen: in 2018 vielen er 140 dodelijke slachtoffers, ruim 20 procent van het totaal van 678 dodelijke verkeersslachtoffers.

“Er is een wirwar van regelingen, categorieën en regels ontstaan, waarbij de veiligheid uiteindelijk helemaal niet is zeker gesteld”, zegt Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de OVV. Hij vindt dat er te veel is ‘geïmproviseerd’ bij de toelating. “Het is niet duidelijk welk veiligheidsniveau we eigenlijk nastreven en het veiligheidsniveau is heel algemeen.”

Dat geldt vooral voor de categorie ‘bijzondere bromfietsen’, die jaren geleden is gecreëerd om de elektrische step Segway zo snel mogelijk toe te laten op de openbare weg. Daar vallen inmiddels zeventien voertuigen onder, waaronder de stint.

Ten onrechte, zegt Dijsselbloem. “Naar ons oordeel had de stint moeten worden beoordeeld onder de Europese strenge richtlijnen, omdat hij qua specificaties niet onder de bijzondere bromfietsen past. Als de stint toen was beoordeeld volgens de Europese richtlijnen was hij waarschijnlijk niet toegelaten tot de openbare weg.”

Een lagere ambtenaar 

Het ministerie van infrastructuur heeft destijds de adviezen van de eigen deskundigen om de stint niet te scharen onder de categorie bijzondere bromfietsen, naast zich neergelegd. “De adviezen van de experts van de minister, de RDW en de SWOV (instanties die over verkeersveiligheid gaan, red.), waren negatief, dus zelfs aan de algemene eisen voldeed de stint niet. Aan zo’n voertuig waarmee kinderen worden vervoerd, hadden veel specifiekere eisen gesteld moeten worden”, zegt Dijsselbloem. Uiteindelijk bleek de beslissing om de stint toe te laten op de openbare weg te zijn genomen door een lagere ambtenaar op het ministerie.

De bij kinderdagverblijven veelgebruikte stint mag na het ongeluk vorig jaar in de oude vorm de openbare weg niet meer op, de toestemming is door minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen ingetrokken. Zij kwam eerder dit jaar met nieuwe veiligheidseisen, specifiek voor de stint. Fabrikant Stintum is bezig om het voertuig aan te passen aan de nieuwe eisen, maar een al aangepaste versie werd onlangs op een aantal punten afgekeurd door de RDW. De maker heeft aangekondigd met een verbeterde versie te zullen komen.

Politieke bemoeienis

De OVV adviseert om het toelatingsproces anders aan te pakken. De politiek moet zich vooral bezighouden met de vraag welk niveau van veiligheid acceptabel is en welke eisen daarbij horen aan techniek of bestuurders, en niet met de uiteindelijke keuringen. Die moeten een taak zijn van de onafhankelijke RDW zonder politieke bemoeienis, zegt Dijsselbloem.

“Wij zeggen: Politiek ga niet meer op de stoel van de keuringsinstantie zitten. Ga niet meer druk uitoefenen op de minister en haar diensten om snel een specifiek voertuig, of het nu de stint is of de Segway, op de weg te krijgen, want dan gebeuren er ongelukken.”

Lees ook: 

‘Minister wist dat stint nooit de weg op mocht’

Volgens ‘RTL Nieuws’ zijn er in 2011 fouten gemaakt bij de keuring van de stint. Toch mocht de bakfiets de weg op. ‘Dit is geen fraai beeld. Deze handelwijze vraagt om uitleg.’

Wanneer komt de Stint 2.0?

Voertuigen als de van de weg gehaalde Stint moeten aan strengere eisen voldoen, heeft minister Van Nieuwenhuizen bepaald. Voor de Stint-bouwer een race tegen de klok.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden