InvesteringVerkeersveiligheid

Overheid gaat een half miljard investeren in veiliger wegen

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) tijdens de aftrap van de actie Stop negeren rode kruisen, eerder deze week. Met deze actie wil Rijkswaterstaat automobilisten bewustmaken van het gevaar van het negeren van rode kruizen op matrixborden boven de snelweg. Beeld ANP

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) trekt jaarlijks 50 miljoen euro uit voor verbetering van de verkeersveiligheid. Hiermee wil zij het aantal verkeersdoden verminderen. 

Tien jaar lang 50 miljoen euro, in totaal een half miljard, steekt minister Van Nieuwenhuizen (infrastructuur) in verkeersveiligheid. Ze hoopt dat gemeenten en provincies samen eenzelfde bedrag inleggen, zodat het totaal voor de komende tien jaar uitkomt op 1 miljard euro voor de aanpak van onveilige wegen en verkeerssituaties.

Het geld komt er, omdat er sinds 2015 meer doden vallen in het verkeer. In 2018 steeg het aantal doden zelfs met 11 procent, een stijging die sinds de jaren tachtig niet meer is voorgekomen. “De impact van een verkeersongeval is groot”, lichtte minister Van Nieuwenhuizen gisteren toe. “Achter de kille cijfers over het toenemend aantal verkeersongelukken, schuilen verhalen van groot menselijk leed en verdriet. We doen al veel om de verkeersveiligheid te verbeteren. Maar we moeten een stap extra zetten.”

Vorig jaar maakten de ministeries van infrastructuur en justitie en veiligheid samen met provincies, gemeenten, vervoersregio’s en allerlei maatschappelijke organisaties een plan om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Onderdeel van dat plan is dat in het hele land gevaarlijke wegen in kaart worden gebracht. Het idee is dat gemeenten en provincies, mede dankzij het geld van het ministerie, die gevaarlijke situaties kunnen oplossen. 

Slagkracht

“In het verleden hebben we goede ervaringen gehad met deze manier van werken”, zegt directeur-bestuurder Peter van der Knaap van het SWOV, het nationaal instituut voor onderzoek naar verkeersveiligheid. “Gemeenten en provincies weten beter waar het geld moet worden ingezet, en krijgen dankzij het geld van het Rijk een grotere slagkracht.” Hij noemt het verder positief dat de minister tot 2030 geld uittrekt om wegen aan te pakken. “Dat geeft aan dat het ministerie hier langere tijd werk van wil maken.”

Uit de inventarisatie van gevaarlijke wegen die eerder is gedaan, blijkt dat de meeste doden vallen op wegen van de gemeenten en provincies. Om slachtoffers te voorkomen, moeten op sommige plekken bermen veiliger worden, elders moet de wegbelijning beter, de snelheid omlaag of de fietspaden breder. Ook lange rechte wegen zijn gevaarlijk, omdat die uitnodigen tot veel te hard rijden.

Pakkans omhoog

Het aanpakken van de infrastructuur is niet genoeg om het aantal verkeersdoden en ernstige slachtoffers drastisch terug te brengen. Veilig Verkeer Nederland hamert er op dat verkeersdeelnemers moeten voelen dat ze gepakt kunnen worden als ze gevaarlijk gedrag vertonen. Ook Van der Knaap vindt dat de pakkans voor hardrijders en andere bestuurders die gevaarlijk gedrag vertonen, omhoog moet. “Handhaving blijft heel belangrijk”, zegt hij.

Het derde belangrijke methode om het aantal verkeersdoden weer te doen dalen, is bewustwording. “We moeten met zijn allen meedoen om het verkeer veiliger te maken”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. Daarvan moeten mensen doordrongen raken, door bijvoorbeeld campagnes over het gevaar van alcohol en het belang van fietslampjes.

Lees ook:

Grootste toename van verkeersdoden in dertig jaar

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met bijna 11 procent gestegen, sinds 1989 nam het niet zo snel toe.

Ambitieus kabinetsplan: geen verkeersslachtoffers meer

De daling in het aantal verkeersslachtoffers stagneert. Het kabinet kondigde vanochtend aan dat het samen met provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties de verkeersveiligheid wil verbeteren.

Het verkeer weer veiliger maken? Het kan.

Nederland telt weer meer verkeersdoden. Een teken aan de wand, maar oplossingen zijn voorhanden, zegt Peter van der Knaap, directeur-bestuurder van SWOV, het nationale instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden