Grasmaaier

Ondernemer en ‘maaimagnaat’ Ruben Brouwer (11) heeft eigen bedrijfskleding, flyers en medewerkers

De 11-jarige Ruben Brouwer zag zijn zomervakantie door corona in het water vallen en vond daar wat op. Hij is begonnen met Rubens grasmaaiservice.Beeld reyer boxem

Ruben Brouwer uit het Groningse Winsum verandert elk chaosgazon in een biljartlaken. Hij maait en knipt en trimt en heeft professioneel gereedschap, bedrijfskleding, flyers, medewerkers, een website met tarieven en abonnementen. En o ja, hij is elf.

‘‘Zoemmmm, zoeoeoeoemmm.’’ Hatsekidee, daar gáát weer een hap gras. Boterzachte sprieten, taaie halmen, geen ongewenst groeisel ontsnapt aan Ruben Brouwer en zijn kantjesknipper. Het grove werk heeft hij zonet al gedaan, met de grasmaaimachine die de klant zelf al had klaargezet. Nu zijn de kantjes aan de beurt en die loopt Ruben er verre van vanaf.

Onverstoorbaar gaat hij door – op slippers, in hempje en korte broek, zonder zich ook maar één tel te laten afleiden door toekijkende klanten of minzaam glimlachende voorbijgangers. Hier wordt gewérkt, en tijd is geld. Ruben stapt de tuin uit om er vanaf het trottoir beter bij te kunnen en zet voorzichtig de accugrastrimmer op de ongewillige scheutjes. Rakelings laat hij het apparaat langs het perkje met oranje bloemen scheren. Hij klaart de klus zonder ook maar de geringste nevenschade, alle bloemen overleven.

Na een halfuurtje zit het erop. De jeugdige ondernemer rekent af met zijn klant en stempelt een zwart grasmaaiertje – cadeautje van zijn vader – strak in het daarvoor bestemde vakje op de tienrittenkaart. Tot volgende week maar weer.

Hoe wordt een elfjarige zelfstandig gazonverzorger?

Twee jaar geleden hielp de jongen zijn vader in de tuin. Je kunt wel voor jezelf beginnen, grapte die. ‘‘En nu is het grapje werkelijkheid geworden’’, vertelt Ruben. Want ja, je moet toch íets met al die tijd over? Corona zette een streep door zijn wekelijkse tien uur sporten en door de zomervakantie. ‘‘Ik vind het leuk om buiten bezig en in beweging te zijn. En toen dacht ik: dan kan ik ook wel wat geld verdienen.’’

Vijf euro per uur, of een abonnement

Zijn vader hielp hem, er kwam een website, er kwamen flyers, de lokale omroep en sociale media pikten het op, en vervolgens kwam, zoals dat gaat, van het een het ander. Nu heeft hij drie vaste klanten en twee oproepkrachten – vrienden die bijspringen als het te druk wordt.

Samen met zijn vader berekende Ruben de tarieven. Tot een halfuur rekent hij drie euro, tot een uur vijf. ‘‘En als het langer duurt dan een uur, vraag ik een euro voor elk extra kwartier. Maar je kunt ook een abonnement nemen. We hebben het zo berekend dat het steeds goedkoper wordt.’’

Hij werkte in zijn eigen kleding en nam zelf een handkantjesknipper mee. Tot een kledinggroothandel een bedrijfstenue doneerde en een tuingereedschapsgigant een accugrastrimmer en een elektrische heggenschaar schonk. Beide apparaten zijn deze middag bezorgd, terwijl hij op school zat, dit rondje is het eerste met de grastrimmer. En, goedgekeurd? Tevreden inspecteert hij de onderkant van het gereedschap, vol groen snijdsel. ‘‘Helemaal.’’

Later wil Ruben neuroloog worden. ‘‘Superinteressant’’ vindt hij dat. ‘‘Hoe het allemaal werkt met zenuwen en hersenen en ruggenmerg en spieren.’’ Maar tot die tijd is dit een fijne manier om die felbegeerde Nintendo Switch Lite bij elkaar te verdienen. De jonge maaimagnaat hengelde een uitstekende klant binnen: zijn eigen basisschool. Als Ruben toch thuisbleef in de zomervakantie, vroeg de directeur, kon hij dan ook het gras rondom de school bijhouden? Natuurlijk kon hij dat. Heeft hij wel goed onderhandeld? Een brede grijns. ‘‘Ja hoor.’’

Lees ook:

Leuker leven door de lockdown: ‘Ik fleur helemaal op en mijn cijfers zijn geboost’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden