Dienstregeling treinen

NS zetten minder treinen in, maar ze worden soms wel langer

Reizigers op station Amsterdam Centraal.  Beeld ANP / Robin van Lonkhuijsen
Reizigers op station Amsterdam Centraal.Beeld ANP / Robin van Lonkhuijsen

Minder, maar soms langere treinen. Zo staat het in de nieuwe NS-dienstregeling. Het regionale spoor kiest juist voor meer treinen, maar blijft met uitval kampen.

Hanne Obbink

Mooi hoor, dat de NS voor een derde van de ritten langere treinen gaan inzetten. Maar in de nieuwe dienstregeling die aanstaande zondag ingaat is een groot aantal ritten geschrapt, dus er moeten veel meer mensen met die langere treinen mee. “Dus nee, dat is niet echt iets om blij mee te zijn”, zegt Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover.

De NS proberen er nog iets van te maken. Vooral in de weekenden is het nu vaak erg druk, en daarom worden er in de nieuwe dienstregeling juist dan langere treinen ingezet. Dat moet zo’n 10 procent meer zitplaatsen opleveren. In de spits komen er dankzij die langere treinen 4,5 procent meer stoelen.

Daar staat tegenover dat er in 2023 13 procent minder treinen gaan rijden dan aanvankelijk gepland was. Personeelstekorten dwingen de NS daartoe, met nu 582 vacatures voor conducteurs en 337 voor machinisten. Daardoor vielen de laatste tijd al vaak onverwachts treinen uit. In een poging te voorkomen dat reizigers verrast zouden worden, pasten de NS de roosters afgelopen najaar al meerdere malen aan. De nieuwe dienstregeling moet komend jaar ‘betrouwbaar en voorspelbaar’ zijn, maar dat zorgt dus ook voor minder treinverkeer.

Geen spits op vrijdag

“Dit is wat we op dit moment kunnen bieden”, zegt een NS-woordvoerder, verwijzend naar de werkdruk en, daarmee samenhangend, het oplopend ziekteverzuim. “Maar het is ook wat op dit moment nodig is”, voegt hij eraan toe. De NS vervoeren nog steeds maar 80 procent van de reizigersaantallen van voor corona. “Op vrijdag is er zelfs eigenlijk geen spits meer. Dus kunnen we dan minder treinen laten rijden.”

Rover en andere reizigersclubs waarschuwden twee maanden geleden in een advies over de dienstregeling voor een ‘aanzienlijke en langdurige verschraling’. Maar de NS legden de adviezen grotendeels naast zich neer. Alleen het plan om ook de woensdag als een dag zonder spits te beschouwen, verdween uit de definitieve dienstregeling.

De suggestie van Rover dat een trein ook met minder conducteurs kan rijden, wordt door de NS van de hand gewezen. “Dat vermindert de veiligheid en verhoogt de werkdruk”, zegt de woordvoerder. “En dat is precies wat we niét willen.”

Uitval op de koop toe

Intussen beloven regionale vervoerbedrijven in hun dienstregelingen voor 2023 juist meer ritten. Arriva wil bijvoorbeeld in Friesland en Groningen weer voor twee treinritten per uur gaan zorgen, en ook in de Achterhoek en Limburg gaan extra Arriva-treinen rijden. “Wij hebben genoeg mensen”, legt een woordvoerster uit. “Alleen zitten we wel met een hoog en vaak langdurig ziekteverzuim.”

Dat laatste is ook de reden dat Arriva waarschuwt: er vallen ook de komende tijd waarschijnlijk nog wel ritten uit. “We overleggen voortdurend met onze opdrachtgevers, de provincies”, zegt de Arriva-woordvoerster. "Nemen we die uitval op de koop toe of moeten we de dienstregeling afschalen?”

Voor een uitgeklede dienstregeling voor 2023 is nu niet gekozen, maar de ergernis bij provincies over de voortdurende treinuitval neemt wel toe. Overijssel wil met Keolis praten over de veelvuldige uitval op het zogeheten Kamperlijntje, tussen Zwolle en Kampen. En Friesland neemt geen genoegen met Arriva's mededeling dat de problemen op de noordelijke spoorlijnen nog tot in het voorjaar aanhouden. De provincie wil een verbeterplan.

Lees ook:

Het klimaat heeft méér ov nodig, maar de NS schalen af

De NS laten minder treinen rijden, dit najaar al en ook in 2023. We móeten wel, zeggen ze, want we hebben te weinig machinisten en conducteurs. Kan dat zomaar? Worden treinreizigers zo niet de auto ingejaagd?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden