Machinistloos

NS testen ‘automatische piloot’ in trein

De NS gaat testen met treinen die worden bestuurd door een computer in plaats van de klassieke machinist Beeld ANP

Op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle rijdt nog dit najaar een trein met een ‘automatische piloot’. Volgens de Nederlandse Spoorwegen gaat het om een testrit zonder reizigers, waarbij wel voor de zekerheid een machinist in de cabine aanwezig is.

“In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. Die weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door al deze informatie samen te brengen”, aldus een NS-woordvoerder. Hij maakt de vergelijking met de automatische piloot in een vliegtuig, waarbij ook een (co)piloot aanwezig is.

Aanleiding voor de proef op de Hanzelijn, die wordt gehouden door NS, ProRail en het ministerie van infrastructuur, is het toenemend aantal reizigers en de drukte op het spoor. Door deze technologie kunnen treinen volgens hem korter achter elkaar rijden. “Om de schaarse infrastructuur zo goed mogelijk te benutten, startten we al met de tienminutentrein tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Ook introduceerden we een smartwatch waardoor treinpersoneel op de seconde nauwkeurig kan vertrekken.”

Lees ook:

Spoorboekloos het land door, maar wie wint: de auto of de trein?

Elke tien minuten rijdt er een intercity tussen Eindhoven en Amsterdam, en dat bevalt de NS en de reizigers. Gaat dat straks elders ook zo? En kleven er ook nadelen aan? We zochten het uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden