Spoorwegen

NS door eigen ondernemingsraad voor de rechter gedaagd

Beeld ANP

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn door de eigen centrale ondernemingsraad (cor) voor de rechter gedaagd. Het medezeggenschapsorgaan wil dat de NS een werkgelegenheidsgarantie opneemt in zijn nieuwe meerjarige strategie. 

Dat vindt de NS een stap te ver gaan. De zaak dient binnenkort bij de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. 

Topman Roger van Boxtel benadrukt dat de spoorvervoerder zijn huidige medewerkers nog heel hard nodig heeft. "We nemen ook nog steeds mensen aan, en gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt is er weinig reden tot zorg." Maar een garantie om het personeel zeker vijf jaar in dienst te houden, wil hij niet geven. Bij de NS werken volgens Van Boxtel in Nederland alleen al zo'n 24.000 mensen. In het buitenland heeft het bedrijf nog eens 15.000 medewerkers in dienst.

De nieuwe strategie van NS is er vooral op gericht om de 'flexreiziger' ruim baan te geven. "De flexreiziger ziet zichzelf niet als automobilist, treinreiziger of fietser, maar kiest het vervoer afhankelijk van het moment en de bestemming. Daarvoor moeten we de muren tussen de verschillende vormen van privé-, deel- en openbaar vervoer zoveel mogelijk weghalen, in samenwerking met de gehele mobiliteitssector", legt de president-directeur van NS uit.

De Nederlandse Spoorwegen profiteerden afgelopen jaar van een sterke toename van het aantal reizigers in de treinen. In combinatie met duurdere tickets leverde dat behoorlijk meer omzet op. Mede daardoor verdubbelde de jaarwinst bijna.

De totale opbrengsten stegen van 5,9 miljard euro in 2018 tot bijna 6,7 miljard euro. Onder de streep bleef 215 miljoen euro over, waar een jaar eerder nog 116 miljoen euro winst in de boeken ging.

Het aantal kilometers dat mensen met de trein aflegden steeg het sterkst sinds 2008. Vooral op drukke trajecten in de Randstad en tussen Amersfoort en Deventer, Arnhem en Utrecht, en Venlo en Eindhoven werden flink meer reizigers vervoerd. Ook blijkt uit de cijfers dat het oordeel van reizigers over de NS iets is verbeterd en dat treinen in Nederland vaker op tijd reden. De graadmeter voor een zitplaatskans in de spits ging wel ietsje omlaag. Deze bedroeg net iets minder dan 95 procent.

Lees ook:

Goedkope tickets moeten jeugd de trein in krijgen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan treinreizen voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar flink goedkoper maken. Die maatregel komt voort uit de vernieuwde strategie van NS.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden