Nieuws Treinen

Nieuwe dienstregeling moet ruimte op het drukke spoor creëren

Beeld ANP

De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast "en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren", aldus spoorbeheerder ProRail.

Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. Tussen Amersfoort en Utrecht rijden vanaf 15 december zes in plaats van vier intercity's per uur en rijden er meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht. In de zomer gaan er meer treinen rijden tussen Zandvoort en Haarlem, mede door de terugkeer van de Grand Prix Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

Dat zijn de voornaamste veranderingen in het spoorboekje voor komend jaar, zoals spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt aan de ruim dertig vervoerders van reizigers en goederen. Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut.

Puzzel

De wijzigingen zijn hard nodig. In de eerste helft van 2019 groeide het aantal gereisde treinkilometers met 4,6 procent harder dan gedacht, waardoor de grenzen van de groei van het treinverkeer jaren eerder worden bereikt dan de bedoeling is, zo meldt de NS.  In de huidige prognoses van het Rijk werd erop gerekend dat het spoorplafond pas in 2030 zou worden bereikt. Volgens de NS gebeurt dat echter al in 2027, en mogelijk zelfs al in 2025 als de trend van de eerste helft van dit jaar zich doorzet.

Voor de nieuwe dienstregeling werd aan de hand van de wensen van 34 gebruikers een grote puzzel gelegd "om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen". De groei van het treinverkeer is merkbaar voor de planners, zegt de spoorbeheerder. "Het piept en kraakt bij het maken van een nieuwe dienstregeling.”

Een gevolg is dat de gemiddelde lengte van goederentreinen wordt uitgebreid van 650 meter naar 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport. Het streven is om de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.
ProRail zegt dat proeven met de langere goederentreinen vorig jaar goed zijn verlopen. Zo zijn diverse scenario's gesimuleerd om eventuele complicaties voor het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen.

Lees ook:

Nederlands spoor loopt sneller vol dan gedacht.

Het Nederlandse spoor barst uit zijn voegen. In de eerste helft van 2019 groeide het aantal gereisde treinkilometers met 4,6 procent harder dan gedacht, waardoor de grenzen van de groei van het treinverkeer jaren eerder worden bereikt dan gedacht, zo meldde de NS onlangs. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden